Utama > Jarang ditemui, Perjalanan Hidup, Teladan Hidup > Cita-citaku menjadi suri rumah yang Berjaya

Cita-citaku menjadi suri rumah yang Berjaya

Assalamualaikum..tajuk ni dh lama sy nak ulas, tp disebabkn kekangan masa..dan perlukan sedikit kajian, jd tertangguh..so, sekarang baru rs ade semangat utk menulis tajuk ni…

Sebenarnya..isu ni agak sensitive bg kaum hawa..tambah2 lg yang belajar tinggi…pandai..ade kelulusan.. bila dah habiskan banyak duit utk belajar, rs rugi xkeja..

Suatu hari, sy terjumpa kawan lama semasa belajar dulu…byk yg kami bualkan..tp sy tertarik dgn kenyataan kwn sy ni..sbb dia amik medic kat luar negara..dan masih dlm pengajian. Tentang cita-cita..

Aku : Wah..best la..lepas ni bleh jd doctor…tercapai gak cita2 awk..hehe

Kawan : Biase je…susah la nak capai cita-cita.. sy ade cita-cita yg xmungkin tercapai..huhu

Aku : Ye ke?  Doctor tu bukan cita-cita awk ke?

Kawan : hmm..cita-cita gak..tp sy ade satu lg cita2..tp mcm xmungkin tercapai je..

Aku : ape dia?

Kawan : Menjadi suri rumah. Dah belajar sampai tahap ni…mcm xmungkin blh jd suri rumah lepas ni..huhu

Aku : Amazing!

Yup..amazing..amazing…and interesting person.. Sy xpernah terfikir spt dia..ya, mgkin tahap IQ sy dgn dia pn jauh beza.. dia dulu, best student dan skor semua A dlm SPM dan Matrik..sekolah asrama penuh plak tu..malah, bakal menjd seorg doctor lulusan luar Negara.  tp, kenapakah dia ada cita2 menjd suri rumah?

Kenapa..kenapa..dan kenapa? Soalan itu menyebabkn sy mencari jwpn..dan sy telahpun temui jwpnnya skrg (sbb skrg ni dpt training jd suri rumah sepenuh masa..haha) ~ ye la..sy dulu keje belajar je.. satu habuk pon xtau nk wat keje umah.. balik umah..asal mak suh je buat.. kalo xde arahan blur je..xtaw nk buat ape..adik2 pun jrg layan..nk pegang budak / baby pon xreti..mcm xde perasaan je..hehe

Pastu, abis je belajar dpt arahan dr ayah suh jd suri rumah sepenuh masa + ngasuh baby (sepupu) ~2org budak nakal yg sgt lincah dan petah berbicara..hihi. Mula2, bila dpt arahan cmtu..terus bangkang..ye la..xsedar diri lg..lgpun tgh brsemangat nk cari keje..Pastu bila dah masuk sebulan dok umah..baru rs sesuatu yg kurang pd diri ni.. ~aku xreti jd suri rumah!

Bermulalah episode sebuah perjuangan menuntut ilmu suri rumah tangga..jeng..jeng..jeng…

Tapi, keje tetap keje..~keje pun lebih kurang suri rumah gak..mengajar, mendidik, mengasuh.. Alhamdulillah..dpt la ilmu serba sikit..tp xde keyakinan lg nk jg suami dan anak sendiri..huhu. Biarlah diri ini dah bersedia, Allah pasti datangkan jodoh (Allah perancang terbaik).

Sebenarnya, menjadi suri rumah tangga ni adalah satu kerjaya yg sgt mulia. Kerana :-

  • Perlukan pengorbanan yg tinggi ~jika isteri seorg yg brpendidikan tinggi.
  • Mendpt pahala berlipat kali ganda kerana mnjd sumber tulang belakang keluarga
  • mnjd pndorong & semangat suami dan anak2.
  • Kasih sayang dan perhatian diberikan sepenuhnya pd keluarga.
  • Dll

Seorang suri rumah dikira sangat Berjaya apabila :-

  • Anak2nya menjd soleh dan solehah dan taat perintah agama.
  • Anak2 berjaya dlm pelajaran dan hidup.
  • Suami Berjaya dalam kerjaya.
  • Hidup sangat bahagia dan penuh dgn kasih sayang.

Sebenarnya, dlm pemerhatian sy, tak ramai isteri yg brpendidikan tinggi (dip, ijazah & master, dll) menjadi suri rumah sepenuh masa.. Jd, kerjaya ini sgt lah kurang mnjd pilihan..kemungkinan yg memilih kerjaya ini adalah arahan drpd suami sendiri 🙂 . Berdasarkan keluarga mereka, sy mndapati kebanyakannya mndpt anak2 yg sangat berjaya didunia dan diakhirat. ~mungkin ibu kawan sy pon dlm kategori ni..sbb tu kwn sy brcita2 mnjd suri rumah..

Mak sy pun seorang suri rumah sepenuh masa..keje parttime mengasuh budak dan buat kueh traditional.. 😀 jd, sy sgt berterima kasih kpd mak sbb didik kami adik beradik smpai berjya. Tenkiu and LOVE u so much!

sy : Dah tanamkan azam dan cita-cita utk mnjd seorang suri rumah yg berjaya! hehe

  1. Noor Azreen
    Oktober 4, 2009 at 2:33 pm

    Saya ni pun dulu ada ijazah dlm bidang kimia tapi skang ni dah jadi full time surirumah. Sebabnya, sejak anak sulung saya lahir, saya x sampai hati nak suruh org asing jaga dan saya pun nekad amik keputusan benti keje. So, smpai skang saya masih x terfikir utk keje balik sbb dah seronok sgt jd surirumah ni..boleh bg perhatian sepenuhnya pada famili. Bila saya baca artikel ni, makin bersemangat plak nak jadi seorang surirumah yang berjaya. InsyaAllah!

  2. Oktober 4, 2009 at 4:41 pm

    Wah, sy kagum dengan akak! Sy setuju dgn akk, mnjga anak sendiri sbnrnya lebih baik drpd org lain. Sepupu sy juga mnjd surirumah sepenuh masa walaupun telah mndpt master dr universiti luar negara..tp, bila tgk anak2 dia yg ‘menjadi’ sy rs, xsalah jika kita korbankan kerjaya kita demi masa depan anak2 :)InsyaALLAH! semoga beroleh keberkatan dan dimudahkan segala urusan.

  3. Oktober 12, 2009 at 1:40 am

    beruntung la sape yg dapat org yg bercita2 seperti di atas.

    ps: nnti ptptn suami la bayar erk huhu

    • September 13, 2010 at 2:48 am

      namik, nanti time melamar.. buleh la tanya.. sudikah awk menjadi suri di hati saya @ suri rumah tangga sy??? hehe (^^)b

  4. November 10, 2009 at 2:54 pm

    salam.mmg best jd surirumah ni..banyak keja dan banyak rehat.bangga sebab menjaga,memasak,mengemas dll sume buat sdiri xyah org bantu.naksolat ke ape ke sume ok..kata suami xyah keja cari duit byak manapun xpernah cukup ape yg ade je la..ya lah..

    • September 13, 2010 at 2:50 am

      bersyukur apa yg ada ~rezeki Allah yang beri.. semoga ada keberkatannya.. InsyaAllah (^^)b

  5. noor
    Disember 7, 2009 at 8:21 am

    Alhamdulillah niat yang baik akan direstui Allah. Untuk mendapat keluarga yang bahagia dunia dan akhirat tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.

    • September 13, 2010 at 2:51 am

      betul!!! i’m agree with U!!! (^^)b

  6. Ina
    Disember 30, 2009 at 9:27 am

    Salam,saya dh 2 thn bgelar surirumahtangga sepenuh masa,rasanye lebih selesa jaga anak sendiri kat rumah,lebih puas hati tgk buah hati depan mata mbesar tanpa byk masalah,alhamdulillah spanjang saya dirumah anak jarang sakit..mutu pelajaran anak lebih memuaskan…bila tgk anak bijak/pandai sapa yg untung..kita gak..betul tak?
    Dulu pernah gak rasa rendah diri pasai dok kat umah,tapi bila tgk anak sihat n blajar pandai..sejuk hati..lama2 pikir lebih baik buat ikut gerak kata hati..lagi aman, x dibelenggu masalah…

  7. Disember 31, 2009 at 12:48 am

    Salam…

    Wah… menarik sungguh tajuk ni.. insyaAllah bila dapat isteri nanti.. akan suruh dia jadi suri rumah…

    Tahniah kepada penulis sbb ada blog sendiri.. 🙂

    • September 13, 2010 at 2:54 am

      sy sokong a.azrik !!!! yeah..hehe (^^)b

  8. takkan x knl
    Januari 27, 2010 at 3:47 am

    Dia tuh faham agama… alhamdulillah

  9. takkan x knl
    Januari 27, 2010 at 3:48 am

    tk rmi.. hnya iman tgi je leh…

  10. siti
    Ogos 18, 2010 at 11:21 pm

    Surirumah adalah kerjaya mulia zaman berzaman…Rumah adalah tapak ummah…dari rumah lah bermulanya generasi manusia yg soleh dan solehah…jgn malu menjadi surirumahtangga….lg pun dlm AlQuran dan Hadis sudah dinyatakan tempat terbaik buat seorang isteri dan ibu ialah di Rumah…Rumah adalah tapak buat wanita utk mengejar pahala dan keredhaan Ilahi…

  11. Khasif
    September 12, 2010 at 5:35 am

    Alhamdulillah..kini saya juga sudah bergelar suri rumah tangga sepenuhnya..tak nafikan kadang kala memang rase down bile bergelar suri rumah ni..mak pun bising, katenye penat je dia hantar belajar tinggi2, last2 tak keje…duk umah jer..tak nafikan jugak, duit pun takde..sentiasa dan hanya harapkan duit suami..tpi, alhamdulillah, semua tu saya terima dengan hati yg redha..biarlah apa pun orang nak kata, biarlah tak cukup duit sekalipun, yg penting saya bahagia membesar anak dengan tangan sendiri, memberi yg terbaik buat suami, menguruskan rumahtangga sebaik yg mampu..insya-Allah semuanya itu akan dibalas di akhirat kelak..sebab tu bile rase down (esp bile org kutuk kita sebagai suriruamh) kene carik artikel / blog yg boleh menaikkan semangat kembali..terima kasih kepada penulis blog 😉

    • September 13, 2010 at 3:06 am

      buktikan seorang suri rumah bisa menggoncang dunia!! hehe ~jadilah seorang suri rumah yang berkualiti dan hebat (^^)b

      ~mindset rakyat malaysia mmg telah di sogokkan dgn contoh2 dr drama dan filem..seorg suri rumah sepenuh masa ni.. teruk.. suke gosip, xde keje lain je… xde cita2 tinggi.. suka membebel… yg bagusnya wanita2 yg bekerjaya..bercita2 tinggi lebih dr lelaki..

      ~tp sume dah lupa, individu2 yang hebat semuanya dilahirkan dan dibesarkan oleh seorang surirumah juga.. mereka diberi sepenuh perhatian dan kasih sayang oleh seorang ibu yang hebat!

    • Februari 17, 2011 at 1:28 pm

      Saya pun sama seperti apa yg awak hadapi. Saya baru je resig setelah 17 tahun bekerja, sbb nak menguruskan rumahtangga & anak2 sebaik yg mungkin. Jawatan & gaji saya pulak tu bukannya calang2. Mula2 tu memang down, ye la kita ni bila takde jawatan kan org tak pandang. Bila terbaca artikel ni saya rasa bangga dgn keputusan saya untuk berhenti kerja, makna nya bukan saya sorang je yg rasa begitu.

  12. September 18, 2010 at 4:59 pm

    sungguh mengagumkn…. 😉

  13. nurzainun
    Oktober 14, 2010 at 9:46 am

    salam.. saya juga seorg surirumahtangga.. mula2 jd surirumah mmg rase cam tak best.. sbb dulu ade duit sendiri.. skg harap org bg je.. tp lama2.. rase best pulak.. tambahan tgk anak besar dpn mata.. masakkan utk suami dan anak.. lg pun dah duk umah bkn pki duit byk pun.. siap blh simpan lg.. klu dulu ade duit gaji pun cam ckp2 pki je.. yela.. baju kena beli byk2.. brg makeup lg.. tp skg tidak lg.. tp masih blh berhias utk suami.. klu kita bersyukur semuanye cukup.. pasal anak pulak.. kita blh jd cikgu pd diaorg.. senang nak didik.. nak pantau.. yg penting didikan agama pelu ditekankan.. skang anak sy yg sethn setengah tu, klu sy nak solat dia yg sibuk nak ambil wuduk..pastu ikut solat sekali.. boleh dikatakan surirumah ni mmg menyeronokkan… alhamdulillah dpt jd surirumah.. dan insyaAllah sy mahu menjadi surirumah yg berjaya…Amin…

    • Februari 17, 2011 at 1:33 pm

      Betul tu Nurzainun, gaji besar pun mcm tak nampak sbb mcm2 nak kena beli bila kita bekerja, kita pun kdg2 tak berjimat mentang2 duit ada kat tangan, ntah apa2 yg dibeli, senang je nak buang duit, yg tak perlu pun nak dibeli jugak.

  14. jai othman
    Oktober 23, 2010 at 12:04 am

    Tahniah, artikel menarik utk dikongsi. Isteri saya seorang graduan yang menjadi surirumah sepenuhmasa kpd suami dan empat puteri kami. Dia kebanggan saya : )

    • Februari 17, 2011 at 1:35 pm

      Wah, untungnya isteri awak sebab suaminya begitu menyokong isterinya menjadi surirumah sepenuh masa, kalau la suami saya begitu, bersemangatnya saya…

  15. isteri kecewa
    Oktober 25, 2010 at 4:31 am

    hati saya tersentuh membaca ertikel ini. Lebih sayu bila membaca komen dari jai othman yg berbangga isterinya menjadi suri rumah sepenuh masa. Kalaulah suami saya juga begitu….saya juga seorang graduan yg memilih menjadi sururumah sepenuh masa demi keluarga tapi pada awalnya suami spt tdk menghargai…terasa kerdil benar diri ini apabila usaha kita hanya dipandang sebelah mata…rungutan dan komen darinya yg menyinggung hati dan perasaan sering kedengaran …hanya anak2 yg menjadi aspirasi dan kekuatan…kini setelah 13 tahun berlalu dgn title surirumah sepenuh masa tiba2 kekuatan yg selama ini dipertahankan seolah2 hancur berkecai apabila suami cuba2 beralih arah….rasa sedih,kecewa, tersingung, marah semuanya bercampu baur dan sering menghantui hati dan perasaan. Dan lebih ironinya lagi saya seolah2 menyesal dgn keputusan yg saya tlh ambil 13 thn yg lalu….moga Allah akan terus mamberi saya kekuatan demi anak2 dan demi megejar redha Allah. Buat para suami di luar sana… tolonglah hargai isteri anda walaupun dia hanya seorang surirumah yg tdk dpt menyumbang apa2 dri segi financial…tapi ingatlah sumbangannya dlm mendidik anak2 anda menjadi ank2 yg soleh dan solehah…terimalah mereka seadanya…kekurangan mereka diredahi…kelebihan mereka disyukuri…

    • Februari 17, 2011 at 1:39 pm

      Saya bersimpati dgn awak, banyakkan bersabar, walaupun suami tak menghargai, teruskan lah menjadi surirumah yg hebat, jadikan anak2 sumber inspirasi, mereka lah yg akan mengembirakan kita di masa akan datang jika kena dengan didikan kita, insya-allah.

  16. huda
    Februari 28, 2011 at 6:26 pm

    saya juga surirumah sepenuh masa..anak2 tidak pernah berenggang dengan saya kecuali sehari ..masa saya nak lahirkan anak yg kedua .. selama nih saya kecewa tidak mempunyai kerjaya tanpa saya sedari suri rumah itu satu kerjaya.. namun begitu saya mempunyai suami yg amat memahami yg mencadang agar kami berniaga .. sambil itu tumpuan pada anak2 tidak akan terabai..sebenarnya dimana ada kemahuan di situ ada jalan ..InsyaAllah tak lama lagi kami akan buka sebuah peniagaan peruncitan hardware sendiri ..wpun pendapatan tak menentu tetapi yg perlu diutamakan suami dan anak2..Doakan saya berjaya ..amin

  17. Naz
    Mac 23, 2011 at 6:16 am

    Assalamualaikum..

    sy bru berusia 26 tahun..dah kawen n tgh pregnant anak sulung.Cita-cita saye sama sprti kwn awk tu..hti sy meronta2 nk jd surirumh wlupun skg sy dh ade keje n kedudukan yg selesa. Sblm kawen lg inilah cita2 sy sejak sy byk mmbace hal2 ttg kebaikan suriumh dan ganjarannya n hikmah disebaliknya. Allah itu lbh mengetahui, sbb itulah dlm Al-Quran menyuruh perempuan ddk dirumah, tdk perlu bekerja. Itulah fitrah semulajadi pwanita sbnrnye, sbb tulah skg peratus wanita yg sakit jiwa makin meningkat. Majoritinya adelah wanita yg bekerjaya+surirumah. Wanita sbnrnye tdk boleh buat dua kerja dlm stu mase iaitu bekerja dan suriumh. Kudratnye x sama mcm lelaki. Lelaki mmg dijadikan oleh Allah sbg ketua keluarga utk m’cri nafkah, kerana kudratnye yg kuat dan gagah. Tak sama dgn wanita. Sbb itulah wanita yg bekerjaya byk yg sakit jiwa kerana stress akibat tekanan kerja dan suriumh. Wanita sbnrnye die lebih tenang dan aman dirumah. Dia bagaikan permaisuri,tdk perlu bekerja. Wlupun die ibarat permaisuri, tp die berkuasa menentukan jatuh bangun kerajaan di bwh pimpinannya, iaitu ‘anak2’. Tgkla ape jd skg, rmai baby meninggal di umh pengasuh akibat tdk dijaga sendiri oleh ibu mereka kerana sibuk bekerja.Inilah cita2 saya sblm kawen. Suami sy tiada masalah dlm hal ni, Alhamdulillah gembiranya sy. Tp sy kene bersabar ckit,tggulah lps bersalinkan anak sy nnti..insyaAllah..Doakanlah cita2 sy tercapai yer..aaaminnn…

  18. Julai 11, 2011 at 11:58 am

    jemputlah singgah ke teratak saya ^_^

  19. isteri
    Oktober 17, 2011 at 7:13 pm

    dah dua bulan sya memegang title suri rumah sepenuh masa..memang seronok duduk rumah melayan 2 orang puteri..setahun dan 3 tahun..tapi tu lah banyak yang perlu saya belajar utk jadi suri rumah yang cemerlang..ada masanya disiplin saya tak menentu, lambat bangun, lambat masak, lambat kemas rumah..sampai suami naik angin..nak layan anak2 lagi, nak layan makan minum keluarga lagi, nak layan rumah selalu diselerakkan anak2..kadang2 rasa stress…baru-baru ni suami cakap “baru dia sedar bukan semua wanita dilahirkan untuk jadi suri rumah sepenuh masa..” suami ajak kerja semula di syarikat dia seperti dulu…sekarang ni risaukan anak2..semua dah dihentikan dari taska..segan plak nak pi ke taska yang sama semula..

  20. Disember 28, 2011 at 4:53 am

    assalamualaikum, sy bru brusia 19thn & sudah m’punyai seorang bayi perempuan yg kini berusia 1 thn 1 bulan. Alhamdulillah, kini sedang mengandung anak kedua. sy sgt tertarik dgn blog kat atas tu sebabnya, sy ni mengabaikan tanggungjawab. sy dahulukan kerja dan belakangkan keluarga, sy sedar kwn2 dok mengata sy sebab kawen awal, beranak awal. tp sy xkisah semua tu, even sy terpaksa tolak 1 twrn ke uitm, 2 twrn politeknik, 1 twrn matrikulasi, 1 twrn ke uia dan 2 twrn ke spa8 tp sy xkisah sb sy sekarang bahagia melihat sendiri anak membesar di depan mata. walaupun dah jd surirumah, tp berkat kesabaran sy belajar menjahit, buat kek dan kelebihan sy melukis, dpt juga tmbah pndapatan keluarga. selain dpt mnjga keluarga, sy turut menolong suami tersayang dlm mnmh pndptn keluarga. walaupun sy xdpt lnjutkan pelajaran mcm kwn2 yg lain (ada juga kwn sy nk mbik ijazah kedoktoran) , tp sy thu,, duk kat rumah sekalipun kalo tahu reut peluang, kita tetap akn berjaya. sy xterfikir nk ambil pmbantu rumah, sebab sy nk jd seorang ibu dan isteri yg betul2 berjaya.

  21. lfl
    Mac 6, 2012 at 6:10 am

    Saya pun ingin sangat membesarkan anak-anak sendiri..tapi dari segi financial mmg takde choice..both of os kena keje..:-(..hopefully one day tercapai juga cita2 nie..

  22. Mac 27, 2012 at 2:23 am

    b

  23. nisda
    Mei 13, 2012 at 8:16 am

    saya dh jd surirumah 2 thn setengah.mula2 hepy duk rmh,la ni bosan dan tension,maybe ada maid yg buat semua keje2 rmh kecuali masak.saya suka bekerja tapi suami suruh berhenti utk tumpukan pd 4 org anak yg sdg membesar.tiap2 bln hsbnd bagi 3k dan sebijik kete.tp itu semua tak menjanjikan kepuasan,sbb saya mmg workholic punya manusia.so apa yang harus saya buat????lebih2 lg sy skrg diofer tmpt lama bekerja semula dgn pangkat dan gaji yang lagi bagus.sapa2 boleh tolong saya tak

    • Erika
      Julai 10, 2016 at 9:05 am

      Saya kalo ditempat awak.. alhmdlh sgt.. buang maid tuu.. seeronok jd ibu isteri.atau surirumah sepenuh masa.. saya dlm proses nak berhenti tapi adalahh saving skit.. tapi saya pandai menjahit dan bercadang buat dobi dr rumah.. harap berjayalah..

      • Ogos 16, 2017 at 12:14 pm

        Semoga berjaya dalam bidang yang diceburi 👍✨

  24. Mei 28, 2012 at 12:24 pm

    Saya seorg surirumah sepenuh masa hampir 3 tahun selepas tempat kerja ditutup. Tak sempat cari kerja baru saya mengandung ank ke 2 dan mabuk teruk.Sekarang anak ke 2 saya dah umur setahun. Saya teringin nak kerja balik, tapi mencari kerja yg sesuai bukanlah mudah. Saya nak kerja tapi pada masa yg sama tak nak sampai mengabaikan suami dan anak2. Sampai sekrg saya masih belum jumpa kerja yg sesuai. Saya suka jadi suri rumah tp untuk jangka masa panjang, saya rasa saya harus belajar mencari wang sendiri. So tak lah 100% bgantung kat suami.Saya ada sarjana dlm bidang sains tp menganggur.Tak salah jadi surirumah, tp saya rasa kena belajar cari duit sendiri jugak wp sampingan.So taklah duk umah jaga ank dan rumah tgga je.Do something yg diluar dari rutin harian seorg surirumah. Baru idup ni rasa ‘lebih’ bermakna.Pendapat saya aler..

  25. Julai 17, 2012 at 1:56 pm

    This is the first time I’ve been to your website. Thanks for sharing more details.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan komen