Arkib

Archive for the ‘Perjalanan Hidup’ Category

Assalamualaikum semua!!

April 20, 2014 Tinggalkan komen

Maaf maaf maaf (ikhlas ni) sbb dah lama xupdate blog ni..banyak kekangan masa sekarang baru rileks sikit sejak anak dah mula membesar, Alhamdulillah 🙂

Sekarang fulltime household manager & buat bisnes pakaian muslimah dan kesihatan. Nanti sy update kat blog ni. Jangan lupa cari ‘Muslimah Shopping Centre’ kt fesbuk ye 😉

Gambar hiasan : anak dah besar, pi jln tepi pantai, penulis menggayakan tudung layer paisley saiz L (harga hanya RM50)~ sempat lagi promote tudung kikiki :p

20140420-173801.jpg

Advertisements

The rest of my life I will be with you my love, InsyaAllah :)

Julai 18, 2012 Tinggalkan komen

Assalamualaikum.. kepada semua pembaca blog ini, penulis ingin memohon maaf kerana dah lama xupdate blog ini, Alhamdulillah, syukur kepada Allah atas segala aturan dan rencananya buat kita.

 

Baru-baru ini, penulis telah selamat diijabkabulkan dengan seorang lelaki yang soleh, baik akhlak dan pekertinya… Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah… penulis sangat bersyukur dengan kurniaan Allah yang tidak ternilai ini. Sesungguhnya suamiku adalah hadiah dari Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Tiada yang dapat ku ucapkan dengan kata-kata..betapa aku sangat bersyukur menjadi isterinya walaupun aku bukanlah gadis dambaan lelaki dan sempurna luaran mahupun dalaman.

Buat suamiku yang aku cintai setelah kita menikah, ku dedikasikan lagu ini.. insyaAllah ia luahan rasa dariku semoga perkahwinan kita bahagia hingga ke syurga… ameenn…

 

 

For The Rest Of my Life

Album : Thank You ALLAH
Munsyid : Maher Zain
http://liriknasyid.com
I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

* Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

* Repeat Chorus
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

* Repeat Chorus
I know that deep in my heart..

Isu Semasa : Bersih 2.0

Julai 8, 2011 2 comments


Menangis aku kesedihan melihat umat Malaysia berbalah, bergaduh, mengutuk, menghina dan saling membenci kerana KETIDAK ADILAN yang dicipta pemimpin pemerintah. Yaa.. ‘mereka’ sedang ketawa kerana permainan mereka berjaya memecah belahkan perpaduan rakyat yang harmoni.

Perkara yang dihalalkan dalam perundangan dan perlembagaan ‘mereka’ kini dibawa oleh musuh mereka membuatkan ‘mereka’ mengharamkannya lalu menghasut  melalui media perdana untuk menanamkan rasa benci..kepada rakyat yg tidak ‘pandai berfikir’ dan tidak berilmu. Sedih melihat mereka yang tidak tahu apa-apa memberi ‘komen bodoh’ tanpa ilmu akibat termakan hasutan itu.

Pecah dan perintah…itulah agenda ‘mereka’….jika rakyat saling membenci dan berpenyakit didalam hati, maka senanglah hasutan disuntik, tambahan pula tiada pelindungan rohani, tiada ilmu ukhrawi.. semuanya berpandukan logik akal semata-mata..dengan pelbagai alasan logik, ‘rakyat bodoh’ akan termakan dengan hasutan itu…’ mereka’ ketawa lagi….

Dengan linangan air mata, aku berdoa semoga dibukakan hijab keadilan diserlahkan hakikat kebenaran di bumi Malaysia yang aku cintai. Lindungilah pejuang-pejuang agama kami Ya Allah.. walau pelbagai kebencian dan cacian diterima, ugutan dan segala bentuk ancaman.. berikanlah kami kekuatan dan kesabaran menghadapi ‘umat jahil’ yang semakin ramai ini…. Semoga mereka semua diberi hidayah dan dibukakan minda untuk berfikir..berfikir..berfikir… dan berfikir..

Menghadapi kesedihan ini, aku teringat akan hadis yang menceritakan tentang dajjal dan yang bakal tiba dalam pemerintahannya adalah tahun-tahun tipu daya…

Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w bersabda:

“Menjelang turunnya dajjal ada tahun-tahun tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai. Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah tidak dipercayai.”

Allah dan RasulNYA telah ajar cara untuk mengatasi fitnah dajjal. Antaranya ialah dengan menghafal 10 ayat pertama surah al-Kahfi seperti yang direkodkan oleh Imam Muslim dalam sohehnya, nombor 809 yang bermaksud:

Dari Abu Darda’ r.a Rasulullah s.a.w telah bersabda:

“Siapa yang menghafal 10 ayat pertama dari surah al-Kahfi terpelihara daripada dajjal.”

Dan satu lagi hadis dari kitab Al-Dhurr Al-manthur oleh al-Suyuti (5:355) yang bermaksud:

“Sesiapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, ianya dihindari dari dosa besar selama 8 hari, dari setiap fitnah yang muncul. Dan sesungguhnya apabila munculnya dajjal, terpeliharalah darinya.”

Baca selanjutnya…

Marilah Menjadi Pemuda Pemudi Harapan Ummah!

Rasulullah s.a.w bersabda :

Hampir tiba masanya kamu dikerumuni oleh manusia seperti mana orang-orang mengerumuni sesuatu hidangan” Berkata seorang sahabat, “Adakah ia lantaran pada waktu kita yang sedikit?” Nabi menjawab, “Tidak,sebaliknya kamu ramai tetapi kamu menjadi seperti buih ketika berlaku banjir. Allah mencabutkan rasa gerun dari hati musuhmu dan memasukkan perasaan wahan ke dalam hatimu.” Sahabat-sahabat bertanya, “Apakah itu wahan?” Bersabda nabi, “Cintakan dunia dan takutkan mati “.

(Hadis Riwayat Abu Daud)

Inilah penyakit yang menyerang umat Islam pada hari ini. Umat kehilangan kekuatan sehingga menjadi ringan dan terus hanyut di bawa arus. Bagaimanakah cara bagi menghentikan keadaan ini? Kita sebenarnya bertanggungjawab menerapkan nilai kebenaran pada umat dan seterusnya memproses umat ini sehingga mereka mempunyai nilai-nilai Islam yang kukuh, yang memampukan mereka melahirkan arus mereka sendiri.”.

faktor-faktornya seperti berikut:

  •  Kurang didikan agama dikalangan golongan masyarakat

 Hari ini, jika kita perhatikan masyarakat kita dihanyutkan atau dimomokkan secara berlebihan dengan hiburan dan kemewahan dunia. Islam tidak menghalang atau melarang umatnya daripada mencari kesenangan dan kemewahan dunia, tetapi ianya haruslah berpaksikan kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

 Hal ini bersesuaian dengan sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud,

” Carilah oleh mu kehidupan akhirat, tetapi jangan kau lupa bahagian mu di dunia “

Bahkan Allah S.W.T. di dalam Al-Quran sendiri secara jelas memerintahkan kita agar sentiasa mencari kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat. Jika kita lihat pada hari ini, mereka yang terlibat dalam gejala sosial, hingga melibatkan perkara aqidah adalah di kalangan membesar jauh dari Al-Quran.

Mereka ini kebanyakannya tidak pernah membaca apatah lagi mengetahui makna Al-Quran itu sendiri. Saya amat yakin dan percaya, sekirannya pembudayaan kepada pembaca Al-Quran seterusnya penerusan melalui kaedah pemahamannya yang berterusan, masalah dan gejala sosial yang melanda masyarakat kita pada hari in mampu untuk di atasi.

  Baca selanjutnya…

Ungkapan yang Umat ISLAM perlu praktikkan

Asalamu Alaikum

Please feel free to share this page on any website. We encourage the spreading of knowledge bi’idhnillahi wa ta’ala. Barak Allahu Feekum

Every Muslim should remember these essential expressions.

Note: Spellings may vary when translated to English

These expressions are mostly singular. For example to say ‘Jazak(i) Allahu Khair” to more than one person you would ‘Jazakum Allahu Khairan’ and to say ‘Barak Allahu feek(i)” to more than one person is “Barak Allahu Feekum”

e.g.

Masculine: Jazak Allahu Khair
Feminine: Jazaki Allahu Khair
Plural: Jazakum Allahu Khair

It is fine to speak in the masculine tense when speaking to women formally.

Say/When/Translation

Assalamu ‘Alaikum
when you meet a muslim
Translation: Peace be upon you

Wa’alaikum Assalam
a Muslim greets you
Translation: And peace be upon you

Assalamu ‘alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh
formal and great greeting to a Muslim
Translation: May the peace, mercy, and blessings of Allah be upon you

Wa’alaikum assalam wa rahmatullahi wa barakatuh
a Muslim greets you
Translation: And peace and mercy and blessings of Allah be upon you

Hiyyak Allah
When greeting someone after Salaams
Translation: May Allah greet you (lit. May Allah preserve your life)

Bismillah arRahman arRahim
before making a beginning
Translation: In the name of Allah, most Gracious most Merciful

Jazak Allah Khairan
for expression of thanks
Translation: May Allah reward you with blessings
(Reply: Wa iyak(i), wa iyakum; Trans. And you)

BarakAllahu feekum or Allah baraka feek(i)
responding to someone’s thanks/ a way of expressing thanks
Translation: May Allah bless you
(Reply: Wa feek(i), Wa feekum; Trans.: And you)

Fi Amanillah
by way of saying good-bye
Translation: May Allah protect you

Subhanallah
for praising something
Translation: Glory be to Allah

Insha Allah
for expressing a desire to do something
Translation: If Allah wills/Through Allah’s will

Astaghfirullah
Repenting for sins before Allah
I beg Allah for forgiveness

Masha Allah
for expressing appreciation of something good
Translation: As Allah has willed/Praise be to Allah

Alhamdulillah
for showing gratitude to Allah after success or even after completing anything
Translation: Thanks be to Allah

Ameen
the end of a Dua or prayer
Translation: May it be so

Sallahu ‘alayhi wa salaam
whenever say the name of Prophet Muhammad
Translation: Peace be upon him (S.A.W.)

‘Alayhi salaam
whenever say the name of a prophet
Translation: Peace be upon him (A.S.)

Baca selanjutnya…

LukisanDuniaku sudah ke blogspot!

April 13, 2011 2 comments

Assalamualaikum.. buat pembaca-pembaca lukisanduniaku.wordpress.com , saya kini kembali menyemarakkan lagi dunia Teknologi Tanpa Sempadan ini dengan menambah tajuk-tajuk yang lebih luas disini seperti Dunia Gadget, Dunia IT, Dunia Kerjaya, Dunia Ajaib dan Dunia Hobi...

Kenapa saya memilih Blogspot pula kali ini? haa..ini kerana saya ingin menambah pengetahuan saya dalam menggunakan blogspot, memandangkan kebelakangan ini blogspot telah mencanggihkan diri..hehe.. (sblm ni xcanggih sgt… skg dah canggih sama seperti wordpress)

Selain itu, saya juga mempunyai masa lapang yang sangat banyak untuk mengkaji, mengaji, mengkritik dan menulis pada hari ini.. Oleh itu, saya berharap para pembaca semua sentiasa menyokong lukisanduniaku kerana saya akan sentiasa memberikan input-input yang menarik kepada anda 😉

Kemungkinan juga saya akan memberi tumpuan kepada satu blog sahaja mengikut keselesaan pembaca. Tetapi saya tidak mungkin akan memadam blog ini walaupun saya telah import semua entry dalam blog ini ke sana. Apapun yang terjadi saya pasti akan berkongsi ilmu dengan anda walau sedikit. InsyaAllah..semoga Allah memberi saya ruang dan masa mencoretkannya disini. ^_^
Sekian, Salam Sayang dari saya..
sitihorizon@gmail.com

Jangan lupa follow saya di

http://lukisanduniaku.blogspot.com/

Memaafkan kesalahan orang dan meminta maaf adalah perilaku yang hebat dan membahagiakan!

Mac 27, 2011 14 comments

Memaafkan kesalahan orang dan meminta maaf adalah perilaku yang hebat dan membahagiakan! yes!! that’s right!!

Ya, bukan senang untuk memaafkan orang yang telah menyakiti hati kita dan MELUPAKAN perbuatan mereka seolah-olah tiada apa yang berlaku.. ia sangat mencabar..

Tetapi, jika kita ingin berjaya, kita perlu berubah ke arah positif dengan melupakan perkara-perkara negatif yang membelengu diri kita.. buang segala kebencian seterusnya memaafkan serta melupakan kesalahan mereka kepada kita. Dengan itu, diri kita akan sentiasa positif tanpa unsur-unsur negatif yang membelengu..

Mari kita sahut cabaran ini !!!! (^o^)/ MARI MEMAAFKAN DAN MEMINTA MAAF!!

MEMAAFKAN DAN MELUPAKAN..

“Lebih senang memaafkan seorang musuh, dari memaafkan seorang kawan” -William Blake-

Kata-kata ini seringkali kita dengar. Mengapa lebih senang memaafkan musuh pula, dari  memaafkan seorang kawan? hmm… hakikatnya org yg kita kasihi, sayangi dan percaya lebih kita berasa hati berbanding yang sebaliknya betul tak kawan-kawan? Hati manusia itu lumrahnya lembut dan mudah terasa. Kita tidak kenal musuh, jika mereka melakukan kesalahan kita terus boleh memaafkan. Tetapi apabila seorang kawan yang anda kenali hati budinya, kasih dan sayang padanya, jika melakukan kesalahan pastinya kita merasa terluka yang sangat dalam.

Pakar motivasi mengatakan orang yang dapat menyahut cabaran memaafkan orang lain adalah ORANG CEMERLANG!!!

Orang cemerlang memaafkan kesalahan orang yang bersalah padanya, walau sebesar manapun jua kesalahan yang dilakukan. Kenapa? Sebab jika tidak memaafkan, dendam akan berkumpul di dalam hati, seterusnya mengikis motivasi.

Orang cemerlang suka memaafkan kemudian melupakan, seolah-olah tiada apa yang berlaku. Sikap suka memaafkan mengambil masa untuk diserap menjadi sikap semulajadi. Namun dengan amalan berterusan, Anda mampu menjadi  seorang pemaaf sama seperti orang-orang cemerlang ini.

Memaafkan lebih baik dari berdendam. Anda senang jadi bersemangat dalam apa jua perkara.

Dalam Islam juga menitik beratkan hal-hal pergaulan sesama manusia..kita tidak boleh terasa/tersinggung dengan orang lain terlalu lama.Atau dalam kata lain, kita tidak boleh menyimpan dendam.

Kenapa kita tidak boleh berbuat demikian?

Ini kerana Allah SWT itu Maha Pengampun.

Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [39:53]

Jika Allah SWT yang Maha Berkuasa sendiri sedia mengampunkan dosa setiap hamba-Nya yang telah berdosa yang menyedari kesilapan mereka, tanpa mengira kecil atau besar kesilapan mereka, kenapakah pula kita hamba biasa yang hina ini tidak boleh membuka hati memaafkan kesilapan orang lain?

Ya, memanglah mencabar untuk kita memaafkan kesilapan orang lain. Ada sesetengah dari kita ini hatinya kecil. Tapi, janganlah sampai berbulan-bulan hingga ada yang bertahun-tahun berdendam.

Sesungguhnya memaafkan dan melupakan itu lebih baik dari berdendam.

Anas Radiyallahuan mengkhabarkan, bahawa pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda, “Bahawa Allah berfirman maksudnya;

“Hai Bani Adam, selama engkau berdoa dan berharap terhadap-Ku, Aku ampunkan bagimu apa yang telah terjadi daripada kamu dan tidak Aku hiraukan betapa banyaknya.”

“Hai Bani Adam, andaikan dosamu memuncak ke langit, kemudian engkau meminta ampun kepada-Ku, Aku ampunkan bagimu dan tidak Aku hiraukan betapa banyaknya.”

“Hai Bani Adam, seandainya engkau datang kepada-Ku dengan membawa dosa sepenuh bumi asalkan engkau tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu pun nescaya aku isi semua itu dengan pengampunan.”


Di sini dapat kita lihat, betapa Allah SWT itu Maha Pengampun.

Jadi, kita sebagai hamba yang lemah, hendaklah bersedia mengampunkan kesalahan orang lain. Jika kita memaafkan kesalahan orang lain, ini bermakna kita tidak membenarkan emosi dendam itu menguasai kita. Dan akhirnya, kita akan berjiwa tenang.
Baca selanjutnya…