Archive

Archive for the ‘Isu Semasa’ Category

Isu Halal Coklat Cadbury Hazelnut

Assalamualaikum.
Saya tiada komen untuk isu tersebut di atas, pembaca boleh hayati kenyataan media yang telah dikeluarkan dibawah pada hari ini.

24/5/2014
Isi penting
-HALAL JAKIM telah ditarik balik dari dua (2) produk (dengan batch nombor yang dinyatakan) dari Cadbury Dairy Milk berkuat kuasa hari ini berikutan hasil test mempunyai DNA khinzir (porcine).

20140524-181339.jpg

20140524-181352.jpg

20140524-200143.jpg

20140524-200150.jpg
======================

2/6/2014
Jakim memberikan hasil siasatan

KENYATAAN MEDIA
MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
BERKENAAN
KEPUTUSAN UJIAN ANALISIS COKLAT SUSU DENGAN KACANG HAZEL DAN COKLAT SUSU DENGAN BUAH BADAM, PRODUK SYARIKAT CADBURY CONFECTIONARY (M) SDN. BHD. OLEH JABATAN KIMIA MALAYSIA (JKM)

1. Saya mengambil kesempatan ini untuk merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Jabatan Kimia Malaysia (JKM) kerana telah memberi keutamaan dalam pengujian sampel bagi dua produk coklat cadbury yang menjadi isu nasional berikutan kenyataan akhbar Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada 24 Mei 2014 yang lalu.

2. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada 26 Mei 2014 telah mengambil kedua-dua sampel produk terlibat iaitu:

i. Coklat dengan kacang hazel-Cadbury Dairy Milk Hazelnut dengan nombor kelompok (Batch no) 200813 M01HI2 dan (Batch no) 200813 M01HI2; dan

ii. Coklat susu dengan buah badam-Cadbury Dairy Milk Roast Almond dengan nombor kelompok (Batch No) 221013 N01RI1

3. Selain itu, JAKIM juga turut mengambil empat (4) produk lain dalam aliran pemprosesan yang sama dan lima (5) jenis bahan mentah yang berpotensi mengandungi unsur haiwan.

4. Kesemua sampel diambil dari kilang pengeluar produk tersebut yang beralamat di Cadbury Confectionary (M) Sdn. Bhd., Persiaran Raja Muda, Seksyen 16, P.O. Box 7043, 40700 Shah Alam Selangor dan telah dihantar ke JKM pada hari yang sama.

5. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia pada hari ini (2 Jun 2014) telah menerima keputusan analisis makmal Jabatan Kimia Malaysia ke atas dua sampel produk keluaran Syarikat Cadbury Confectionary (M) Sdn. Bhd. iaitu:

i. coklat dengan kacang hazel-Cadbury Dairy Milk Hazelnut dengan nombor kelompok (Batch no) 200813 M01HI2 dan (Batch no) 200813 M01HI2; dan

ii. coklat susu dengan buah badam-Cadbury Dairy Milk Roast Almond dengan nombor kelompok (Batch No) 221013 N01RI1

6. Keputusan analisis makmal adalah seperti berikut:

i. coklat dengan kacang hazel-Cadbury Dairy Milk Hazelnut dengan nombor kelompok (Batch no) 200813 M01HI2 dan (Batch no) 200813 M01HI2 – DNA BABI TIDAK DIKESAN

ii. coklat susu dengan buah badam-Cadbury Dairy Milk Roast Almond dengan nombor kelompok (Batch No) 221013 N01RI1 – DNA BABI TIDAK DIKESAN

7. Walau bagaimanapun memandangkan perkara ini melibatkan tanggungjawab dan integriti pihak syarikat, pemeriksaan menyeluruh akan dibuat semula ke atas seluruh rantaian pengeluaran produk syarikat Cadbury Confectionary (M) Sdn Bhd merangkumi bahan mentah, aliran pemprosesan, penyimpanan, peralatan dan lain-lain bagi memastikan syarikat benar-benar mematuhi piawaian pensijilan halal Malaysia.

8. Laporan pemeriksaan menyeluruh tersebut akan dibentangkan semula dalam Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia sebelum Sijil Pengesahan Halal Malaysia dua produk tersebut dikembalikan.

9. JAKIM juga akan mengadakan mesyuarat bersama agensi-agensi berkaitan bagi membincangkan strategi pengurusan krisis sekiranya berlaku pengesanan DNA dalam sesuatu produk, oleh makmal mana-mana agensi kerajaan di masa-masa akan datang.

10. Dalam masa terdekat, Saya juga akan mempengerusikan mesyuarat khas Jawatankuasa Pemandu Halal yang dianggotai oleh pelbagai agensi dan pakar-pakar berkaitan dengan halal bagi membincangkan isu-isu halal secara menyeluruh.

11. Seterusnya, JAKIM akan merangka program kesedaran pengguna Islam bagi menjelaskan mengenai pensijilan Halal Malaysia dan isu hukum DNA porcine serta kesannya terhadap kepenggunaan.

Sekian, terima kasih.

Y.B Mejar Jeneral Dato’ Seri Jamil Khir Bin Hj. Baharom (B)
Menteri di Jabatan Perdana Menteri
2 Jun 2014

Hukum Hudud : Hukuman mementingkan keadilan dan pencegahan.

Oktober 17, 2011 2 comments

Assalamualaikum wbt..

Susah bagi penulis ingin membangkitkan isu hukum Allah ini kerana isu hukum ini hanya dibawa oleh parti politik Islam di Malaysia untuk di gubal. Dan paling menyedihkan penulis, ilmuwan Islam yang ada kuasa (mufti-mufti dan agensi-agensi Islam) langsung tidak mempedulikan isu hukum Allah ini walaupun negara kita ni negara ISLAM (agama rasmi).

Bila isu ini dipolitikkan, banyak lah suara2 yg xde ilmu ni keluar… biasalah…. nk menangkan politik mereka… walhal mereka itu tidak tahu setiap kata2 mereka akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak… ianya bersangkut dengan soal akidah.. bahaya woo…

So, pembaca sekalian..sy percaya anda semua sgt awesome, berilmu dan pandai menilai, jd, sila baca post ini dengan hati dan minda terbuka ok.. xmo libat2 politik… sy hanya nk kongsi sedikit ilmu tentang hukum hudud yang Allah bentangkan didalam Al-Quran dan mengajak manusia berfikir… layakkah kita merasakan ciptaan manusia lebih baik dari ciptaan Allah??????

 “dan tidaklah layak bagi orang yang beriman samada lelaki atau perempuan, apabila telah ditetapkan oleh Allah swt dan RasulNya akan sesuatu perkara, bahawa ia membuat pilihan yang lain selain dari apa yang telah ditetapkan oleh Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang mengingkari Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan suatu kesesatan yang nyata.”

(surah al Ahzab ayat ke  36)

Sebenarnya, tanpa kita sedari, Allah menjadikan manusia ini bersama-sama manual supaya kita tak tersesat dan tidak memudaratkan… seperti manusia cipta kereta lah… pasti ada manualnya… ape yg boleh ape yg xboleh.. mcm mana nk bg tahan lama, apa yang perlu maintain.. itu ciptaan manusia pon ade manualnya… kita ni pon ada manualnya… dari pencipta kita, iaitu Al-Quran dan Assunah sbg pelengkap teladan akhlak kepada manusia.

 

Jom kita fahamkan Hukum Hudud ni… (Nota Ringkas)

Baca selanjutnya…

Info Halal : Bulu Khinzir yang dijadikan berus.

Ogos 17, 2011 5 comments

Assalamualaikum, untuk pengetahuan pembaca, berus yang murah dari China kebanyakannya diperbuat dari bulu babi… Hal ini kerana terdapat ciri-ciri khas pada bulu tersebut menyebabkan ia begitu popular dijadikan berus untuk mengecat, mewarna dan membersihkan rumah.

Ciri-ciri bulu BABI :-

  1. Bulu yang rimbun dihujungnya (senang cerita, bulu BABI ni bercabang dihujungnya).
  2. Boleh diubahsuai dengan bahan kimia untuk menjadi lembut atau keras.
  3. Susah tertanggal dan jatuh atau cepat rosak.
  4. Senang didapati berbanding bulu haiwan lain.

Bulu BABI ni dipanggil dalam B. Inggeris ‘hog bristles, boar bristles, and pig bristle’

Senang cerita, saya kepilkan sedikit gambar untuk tatapan pembaca.. semoga umat ISLAM sentiasa berjaga-jaga dalam membeli produk berus ni ok… 🙂

Cuba tengok bulu no 10 tu…. itula bulu BABI..

Bulu babi atau babi hutan dipanggil “Bristle” kerana bentuk mereka yang keras dan kasar. Hujung bulu babi ini mempuyai sifat yang unik iaitu hujungnya akan bercabang (split ends). Bristle daripada wilayah Chungking China adalah yang terbaik untuk digunakan untuk mengecat.

bulu babi bercabangbulu babi yang bercabang

Berus bulu kambing atau biri-biri banyak digunakan untuk kaligrafi. Hujungnya tidak bercabang seperti bulu babi. Bulu kambing atau biri-biri ini mempunyai hujung yang tajam.

Maha Suci Allah yang menjadikan bulu babi berbeza daripada bulu binatang lain.

Produk Bulu BABIYang atas ni adalah contoh produk yang diperbuat daripada bulu BABI….

So, hati-hati dan waspada daripada barangan HARAM ni yer… pastikan berus yang anda miliki tidak bercabang.. 🙂

more info : http://www.bruceonshaving.com/2010/10/10/a-beginners-guide-to-boar-brushes/

Isu Semasa : Bersih 2.0

Julai 8, 2011 2 comments


Menangis aku kesedihan melihat umat Malaysia berbalah, bergaduh, mengutuk, menghina dan saling membenci kerana KETIDAK ADILAN yang dicipta pemimpin pemerintah. Yaa.. ‘mereka’ sedang ketawa kerana permainan mereka berjaya memecah belahkan perpaduan rakyat yang harmoni.

Perkara yang dihalalkan dalam perundangan dan perlembagaan ‘mereka’ kini dibawa oleh musuh mereka membuatkan ‘mereka’ mengharamkannya lalu menghasut  melalui media perdana untuk menanamkan rasa benci..kepada rakyat yg tidak ‘pandai berfikir’ dan tidak berilmu. Sedih melihat mereka yang tidak tahu apa-apa memberi ‘komen bodoh’ tanpa ilmu akibat termakan hasutan itu.

Pecah dan perintah…itulah agenda ‘mereka’….jika rakyat saling membenci dan berpenyakit didalam hati, maka senanglah hasutan disuntik, tambahan pula tiada pelindungan rohani, tiada ilmu ukhrawi.. semuanya berpandukan logik akal semata-mata..dengan pelbagai alasan logik, ‘rakyat bodoh’ akan termakan dengan hasutan itu…’ mereka’ ketawa lagi….

Dengan linangan air mata, aku berdoa semoga dibukakan hijab keadilan diserlahkan hakikat kebenaran di bumi Malaysia yang aku cintai. Lindungilah pejuang-pejuang agama kami Ya Allah.. walau pelbagai kebencian dan cacian diterima, ugutan dan segala bentuk ancaman.. berikanlah kami kekuatan dan kesabaran menghadapi ‘umat jahil’ yang semakin ramai ini…. Semoga mereka semua diberi hidayah dan dibukakan minda untuk berfikir..berfikir..berfikir… dan berfikir..

Menghadapi kesedihan ini, aku teringat akan hadis yang menceritakan tentang dajjal dan yang bakal tiba dalam pemerintahannya adalah tahun-tahun tipu daya…

Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w bersabda:

“Menjelang turunnya dajjal ada tahun-tahun tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai. Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah tidak dipercayai.”

Allah dan RasulNYA telah ajar cara untuk mengatasi fitnah dajjal. Antaranya ialah dengan menghafal 10 ayat pertama surah al-Kahfi seperti yang direkodkan oleh Imam Muslim dalam sohehnya, nombor 809 yang bermaksud:

Dari Abu Darda’ r.a Rasulullah s.a.w telah bersabda:

“Siapa yang menghafal 10 ayat pertama dari surah al-Kahfi terpelihara daripada dajjal.”

Dan satu lagi hadis dari kitab Al-Dhurr Al-manthur oleh al-Suyuti (5:355) yang bermaksud:

“Sesiapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, ianya dihindari dari dosa besar selama 8 hari, dari setiap fitnah yang muncul. Dan sesungguhnya apabila munculnya dajjal, terpeliharalah darinya.”

Baca selanjutnya…

Adab Mempercayai Sesuatu Berita

Assalamualaikum w.b.t.

Kehidupan didunia akhir zaman ini penuh dengan kesangsian dan teka-teki… tatkala membaca sesuatu sumber, timbul tuduhan (bolehkah dipercayai?) kemudian datang satu sumber yang lain (yang mana nak percaya ni?)… Hurrmm, penulis pun pening nak percaya mana satu… jd, apa kata kita tgk dlm sumber yg wajib dipercayai dan ikuti iaitu Al-Quran…..^^

==================================================================

Dalam surah Al-Hujurat ayat ke-6

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. ”

Sebab-Sebab Turun Ayat:

Diriwayatkan oleh Imam Ahmad bahawa Al Harith Bin Abi Dirar Al Khaza’iy RA memohon kepada Rasulullah SAW agar dia ditugaskan untuk mengumpul zakat dari kaumnya Bani Mushtalaq. Kemudian dia juga memohon kepada Rasul SAW agar baginda mengirim seorang utusan kepadanya untuk mengambil zakat yang sudah dikumpulnya itu untuk selanjutnya diserahkan kepada baginda Rasul SAW.

Rasulullah SAW menyetujui permohonan tersebut lalu kemudiannya mengirim Al Walid Bin ‘Uqbah supaya menemui Al Haris untuk mengambil zakat yang terkumpul dan selanjutnya menyerahkannya kepada Rasulullah SAW. Begitu terdengar oleh Al Harits berita tentang kedatangan utusan Rasul SAW itu maka kerana sangat gembiranya maka diajaknyalah kaumnya keluar beramai ramai untuk mengalu alukan kedatangan Al Walid Bin ‘Uqbah.

Ketika Al Walid melihat kaum Al Harith (Bani Mushtalaq) begitu ramai menunggunya maka syaitanpun memainkan peranannya iaitu dengan memasukkan perasaan buruk sangka pada jiwa Al Walid kononnya kaum tersebut akan membunuhnya. Lalu Al Walid segera berpatah balik. Diceritakannya kepada Rasulullah bahawa Al Harish enggan menyerahkan zakat kepadanya, malahan kaumnya bermaksud ingin membunuhnya.

Mendengar berita tersebut Rasul SAW dan kaum muslimin lainnya sangat marah kapada Al Harith dan kaumnya. Dan dalam kisah yang lain pula diriwayatkan bahawa Rasul SAW mengirim Khalid Bin Al Walid untuk menyelidiki perkara yang sebenarnya. Khalid mendapati kisah yang sebenarnya tidaklah sebagaimana yang diceritakan oleh Al Walid Bin ‘Uqbah. Lalu turunlah ayat di atas.

Tafsiran ayat:

Dalam ayat diatas Allah SWT mengajar hamba-hambaNya yang beriman dengan beberapa adab (etika) yang berguna bagi mereka samada dalam urusan agama mereka ataupun urusan dunia mereka. Iaitu agar mereka waspada selalu kalau menerima suatu berita kerana sifat setiap berita pasti mengandungi dua kemungkinan iaitu sidq (benar) atau kizb (dusta). Kadang kadang betul dan kadang kadang hanya rekaan saja.

Oleh sebab itu, sesiapa yang menerima suatu berita maka wajib keatasnya supaya terlebih dahulu Tabayyun atau Tathabbut yang ertinya: Menyelidiki sampai di mana kesahihan berita itu. Sekiranya ada bukti kebenarannya barulah dia boleh percaya. Dan kalau ternyata dusta maka dia mesti menolak dan tidak boleh mempercayainya. 

Baca selanjutnya…

Kes Penipuan lagi….???

April 16, 2011 115 comments

Assalamualaikum..

Apa nak jd dgn dunia sekarang? semua nk tipu…huhuhu

baru-baru ini, di PTK Kedah telah diadakan temuduga terbuka Sekolah Integrasi Al- ___ dan Syarikat Al-___ Resources untuk pengambilan staf baru kononnya untuk pembukaan cawangan Sungai Petani di alamat berikut :-

Lot,88 perdana height, Sungai Petani

tapi, rasanya xda lg apa-apa kat situ..cuba tengok iklan nih..

http://www.lelong.com.my/shop-office-lot-88-perdana-height-sungai-petani-IP833576-2007-01-Sale-I.htm

Yang best lagi, temuduga senang giler nak lulus… dah tu kne bayar RM200 sebagai cagaran kononnya supaya memberi komitmen dengan lebih baik. dan bayaran makanan RM48 untuk kursus dan seminar.

Pada pengetahuan sy la, nak ambil duit orang ni (pekerja) kena ada lesen dan kelulusan pihak berwajib.. tambahan pula sampai dekat RM250 pihak majikan tu ambil.. dah la duit kena ambil satu hal, tempat kerja pun belum wujud, semua janji-janji atas angin. kononnya pekerja yang kena usahakan sendiri. lepas tu, duit semua di pegang oleh pengasas ini dulu, kini, dan selamanya.. ntah bila boleh claim.. sedangkan resit claim telah diberi.

Baru-baru ini seramai 70 lebih staf telah dilantik (membayar RM248 seorang) dari negeri Kedah dan kemungkinan akan lantik lagi di negeri-negeri lain.

Di Melaka dan Johor, Sekolah dan syarikat ini beralamat..

Baca selanjutnya…

External Hard Disk Tiruan pulak..

April 14, 2011 Tinggalkan komen