Utama > Perjalanan Hidup, Tazkirah, Teladan Hidup > Ramadhan Al Mubarak

Ramadhan Al Mubarak

 Assalamualaikum.. Buat sahabat semua, saya mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa. Hayatilah Ramadhan kali ni dengan penuh tawaduk dan keinsafan. Ambillah kesempatan utk membanyakkan ibadah disamping menyucikan hati dan jiwa.

Hmm..ramadhan yg paling saya xdpt lupakan ialah ramadhan 1424 H. iaitu semasa saya masih belajar di Matrikulasi (Pusat Asasi Sains UM – PAS UM)… kerana.. disana, banyak pengalaman berharga yg sy timba dan banyak pengajaran yg Allah berikan kepada sy… Alhamdulillah, segalanya menambah keinsafan dan pengalaman  baru kpd sy dlm mengharungi ranjau dan dugaan dunia yg penuh cabaran ini. Hmm,sempena ramadhan ini,ingin sy kongsi sedikit tips2 dan ilmu dlm mengerjakan ibadah puasa..

Tips- tips Puasa

1) Rajin-rajinlah bangun utk bersahur…walaupun seteguk air kerana waktu tersebut sangat diberkati.

“Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :” Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu” ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)

 2) Membanyakkan amalan sunat disamping menambah kualiti ibadah yg wajib

 “Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat”. (Riwayat al-Bukhari)

“Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam”. (Fath al-Bari, no 936).

3) Membanyakkan doa dan zikir

“Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi” ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )

“Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak” ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)

  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan komen