Rumah > Resepi Sedap > Resepi Sedap : Sayur lemak

Resepi Sedap : Sayur lemak

Assalamualakum..bertemu kembali ke ruangan resepi :p hehe

lamanya xmenulis resepi…hmm..sbb penulis rajin mencuba resepi baru cumanya tak sempat nak sharing kat sini.. kali ni nak kongsi tentang resepi sayur lemak..

sayur lemak ni bagi saya memang kegemaran la.. tapi, susah nak jadi..hehe. ye la…kadang2 memang dah jd syur lemak cuma nampak tak berapa berseri.. dan tak nmpak berlemak seperti orang tua-tua masak la…

so, nak kongsi dengan semua pembaca camne nak bg sayur lemak berseri-seri dan nampak berlemak.. ;)

sayur lemak

RESEPI SAYUR LEMAK (basic)

bahan-bahan

  1. santan
  2. sayur
  3. garam
  4. cili besar merah
  5. udang
  6. bawang merah/besar yang dihiris kasar

Cara-cara memasak.

  1. Mula-mula, asingkan sedikit bahagian pati santan (yang pekat selalunya atas) dan simpan sementara..
  2. santan yang kurang pekat tadi dimasukkan ke dalam periuk diikuti dengan bawang merah, garam dan udang.
  3. tambah air jika terlalu sedikit dan nyalakan api dan kacau sehingga mendidih.
  4. masukkan sayur yg lambat masak dahulu seperti karot, batang sawi, kekacang… setelah sedikit layu barulah dimasukkan sayur yang mudah masak seperti daun sawi atau bayam dan sebagainya.
  5. setelah semua sayur hampir masak, barulah dimasukkan pati santan tadi.. tunggu sehingga mendidih.. baru tutop api…
  6. siap dihidang ^_^

 

About these ads
  1. hikari~
    Februari 1, 2011 at 2:28 pm | #1

    syad..sedap ni..aku suke msk lomak ni ha…try ler msk lmk rebung n daun asin2..sdp giler..aku sdh try..hehe..

    • Februari 1, 2011 at 6:16 pm | #2

      ya ka.. bestnya…. ak tlg kacau ja slalu.. xdak somi lg utk ak mskkn..hehe :P

  2. hikari~
    Februari 7, 2011 at 4:19 am | #3

    amboi2…practice make perfect…for ur future hubby ler…hehe

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 40 other followers

%d bloggers like this: