Utama > Tazkirah > Tetaplah pendirianmu

Tetaplah pendirianmu

Sebuah hadis berbunyi :-

لا تكونوا إمعة ، تقولون : إن أحسن الناس أحسنا ، و إن ظلموا

ظلمنا ، و لكن وطنوا أنفسكم إن أحسن الناس أن تحسنوا ، و إن

أساؤوا فلا تظلموا

Ertinya : Janganlah kamu menjadi ‘pak turut’ yang sering berkata : “Jika orang di sekelilingku baik nescaya akan baiklah aku, namun jika mereka zalim, aku jua menjadi zalim”. Hendaklah kamu menetapkan jiwa dan pendirianmu sehingga jika manusia baik, kamu baik bersama mereka, tetapi jika mereka buruk, maka kamu tidak menjadi bruuk dan zalim (seperti mereka)” (Riwayat Tirmizi)

Malah banyak lagi dalil dan nas yang mencela sikap ‘pak turut’ dan cepat ‘cair’ dengan suasana serta TIDAK berpendirian. Ia juga salah satu sifat orang Munafiq sebagaimana yang dicatatkan oleh Allah swt sebagai :-

مُّذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ لاَ إِلَى هَـؤُلاءِ وَلاَ إِلَى هَـؤُلاءِ

Ertinya : Mereka dalam keadaan ragu-ragu antara yang demikian (iman atau kafir): tidak masuk kepada golongan ini (orang-orang beriman) dan tidak (pula) kepada golongan itu (orang-orang kafir) ..” ( An-Nisa : 143 )

Tapi, hakikatnya bukan senang mahu tetapkan pendirian diri ni…iman ada turun naiknya…teman sebagai penegur dan penasihat tetap diperlukan tatkala diri lemah dan tiada kekuatan. Seperti yang telah dianjurkan dalam surah Al ‘Asr:-

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal salih, dan saling mengajak kepada kebenaran dan saling menasihati dengan kesabaran.”

Ustaz : jika kita benar-benar tidak bersedia dan tiada kemampuan untuk mengubah suasana, cukuplah kita mencari aqal untuk menghindar dan menjaga diri dari suasana buruk tersebut..Jd, Sikap dan sifat sebeginilah yang kita perlukan di kalangan umat Islam. Tegas dengan prinsip dan ia sekaligus memberi gambaran yang baik untuk Islam dan Muslim juga.

  1. Julai 26, 2010 at 5:14 pm

    Takbir!!!

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: