Utama > Jarang ditemui, Novel, Perjalanan Hidup, santai, Teladan Hidup > Novel Islami yang difilemkan

Novel Islami yang difilemkan

Assalamualaikum w.b.t

Usai sudah sy menghayati filem Ketika Cinta Bertasbih 1 dan 2 (KCB). Ternyata sy sangat berpuas hati dengan ceritanya🙂 Tahniah kpd penulis dan pengarah serta semua yg terbabit dlm pembikinan filem tersebut..

Perbezaan antara membaca novel dan menonton filem

Sebenarnya apabila novel ini mula dipasarkan di Malaysia, sy telah membeli dan membacanya dengan penuh penghayatan ~kadang tersenyum kadang ternangis sendiri.. Begitu juga dengan novel Ayat-ayat Cinta (AAC). Jarang sekali sy terjumpa novel2 islami sebegini dipasaran tambahan pula penulis mengangkat tema cinta dan kasih sayang yang tidak dpt dipisahkan drpd naluri umat manusia. Seringkali terlihat cinta tidak diuruskan dengan baik dan tidak ada ‘role model’ dlm masyarakat yang memberikan gambaran cinta islamik yang sepatutnya dibenarkan didalam Islam.

Alhamdulillah, bermulanya AAC dan menyusul pula KCB ini, masyarakat mendapat manfaat yang sewajarnya drpd novel tersebut, syukur alhamdulillah. Perbandingan antara membaca novel dan menonton filem ini byk perbezaannya.. kerana apabila kita membaca kita mencipta watak tersendiri didalam minda kita.. dan bila menonton kita hanya menerima shj watak yg ditonjolkan. Pemilihan watak amat penting dlm sesebuah filem yg diadaptasikan drpd novel. Ini kerana, melalui watak tersebut tergambarlah watak yg digambarkan didalam novel yang menceritakan ciri-ciri secara detail..

Sy suka watak didalam filem KCB kerana ia bertepatan dengan watak yg digambarkan didalam novelnya. Sederhana dan matang. Lain pulak watak AAC yg digambarkan didlm novel nampak terlalu sempurna dan contoh lelaki yg ideal ~menjadi rebutan wanita/muslimah.. tetapi watak didalam filem AAC pula nampak terlalu lemah penyedih dan mukanya pon xbercahaya spt muslimin yg soleh~muka asyik masam aje..huhu.

Begitu juga dengan gaya penceritaannya, KCB lebih menarik dan islamik drpd AAC. Tahniah buat pengarahnya kerana berjaya membuat diriku kagum! (^^)b

KCB dan diriku (gaya xformal ;p)

Bila tgk citer ni..rs byk sgt kekurangan diri (~.~”)..antaranya ialah :-

  • muslimah dlm citer tu sume lawa2 / sy xlawa mcm diorg..huhu
  • muslimah dlm citer tu lemah lembut..sopan santun / sy….hmm..bagai langit dgn bumi..huhu
  • muslimah dlm citer tu sgt berbudi pekerti..baik sunggoh..solehah betui la.. / sy??? huhu
  • muslimah dlm citer tu sgt ideal utk dijdkan isteri yg solehah.. / sy..? sedang berusaha kot..huhu

~Jodoh itu rahsia Allah~ (^^)b *yakinlah

  1. (wajib)
    Mac 10, 2010 at 10:26 am

    Salam..

    Minat jugak cerita KCB tu…

    InsyaAllah saudari Siti Horizon pun nampak tak kurang solehahnya…
    Nanti insyaAllah ada orang masuk meminang

  2. Mac 10, 2010 at 12:51 pm

    Ameen…doa-doakan lah supaya kita mnjd yg terbaik, dn dpt yg baik juga.. (^^)

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: