Utama > Tazkirah, Teladan Hidup > Mengurus Hati (management Qolbu) Training Camp

Mengurus Hati (management Qolbu) Training Camp

Assalamualaikum pd semua pmbaca, disini sy ingin brkongsi sedikit ilmu drpd prgrm yg telh sy hadiri baru-baru ini iaitu “Pelatihan Manajemen Qolbu”. Pelik kan nama program ni.. sbnrnya prgrm ni dibawa khas dr Bandung, Indonesia. Jadi, trainer2 kami semuanya dr sana =).

Dalam program ini, kami ditekankan supaya mengurus hati dengan baik. Antara modul – modul dan sedikit isi penting yg ingin dikongsi :-

 

1) Sekilas : Memperbaiki Diri dan Buat yg terbaik
manusia ada 3 potensi utama – Akal (utk belajar, berfikir), jasad / fizik (utk kerja, pemknn utk tubuh) dan Hati (sering diabaikn dan dilupakan sehgga rosak). Hati pentg spy dpt mengendalikn manusia kpd kebaikan. Hati adlh pusat perilaku manusia, bersihnya hati mnjdkn perilaku yg mulia, jika kotor dan xterawat maka perilakunya buruk.

”ingatlah dlm tubuh manusia itu ada segumpal daging. Apabila ia baik, akn baiklah seluruh tubuh itu, tetapi bila ia rosak, maka akn rosak pula tubuh ini seluruhnya. Segumpal daging itu adalah hati (qolbu)” (HR Muttafaqun ’Alaih)

jd, fahami diri, mahu dan mampu kendalikn diri spy hati bersih dan i’allah akn dpt mengoptimumkn setiap potensi yg ada dlm diri iaitu akal, jasad dan qolbu secara seimbg.

 

2) Konsep Budaya yg diterapkn seharian

Membentuk peribadi unggul
5 S

senyum,
salam,
sapa,
sopan,
santun

Menjdkn Hidup bhgia dn brjaya
7 B

Beribadah dgn benar,
berakhlak mulia,
belajar dan brlatih tiada henti,
bekerja keras, cerdas dan ikhlas,
bersahaja dlm hidup,
bantu sesama,
bersihkn hati selalu.

Mengurus konflik
3 S
semangat bersaudara,
semangat solusi,
semangat sukses bersama.

Konsep berubah
3 M

Mulai dr diri sendiri,
Mulai dr hal yg kecil,
Mulai saat ini juga.

Konsep berani
Berani bercita-cita,
berani memulakn,
berani meningktkn,
berani brkorban,
berani berubah kpd lebih baik,
berani gagal

5 ubat mententeramkn jiwa
cinta al-quran,
solat tahajut,
brgabung / brshbt dgn org-org shaleh,
banyak berpuasa,
dzikir malam.

Bersihkn hati
5 T –
Tekad yg kuat,
perbanyak taubat,
hindarkn dr maksiat,
tingkatkn taat,
tebarkn manfaat.

 

3) Hakikat diri manusia
hati – akal – jasad (saling memerlukan)

”Adalah hari yg mana harta dan anak-anak tidak bermanfaat, kecuali org yg datang kpd Allah dengan hati yg bersih (selamat)” (Asy-syu’ara : 88-89)

 

4) The power of Qolbu

”sesungguhnya Allah tidak melihat rupa kamu dan harta kamu, tetapi Allah melihat kpd hati (qolbu) dan perbuatan kamu” (HR Muslim)

Prinsip 1 : Setiap manusia xterlepas drpd masalah, kerana hidup adalah rangkaian dari satu masalah ke masalah yg berikutnya. Akan tetapi, masalah yg sama dpt disikapi dgn respon yg berbeza-beza.

Prinsip2 : Yang menjadi masalah dlm hidup sesungguhnya bukan terletak pada masalahnya akan tetapi pada bagaimana sikap kita dalam merespon masalah.

”Qolbu yg bersih, akn melahirkan respon yg baik, qolbu kotor, akan melahirkan respon yg kotor”

Hati merupakan potensi yg berpengaruh dlm diri manusia. Ia menentukan perilaku dan mengawal akal dan jasad.

 

5) Mengapa Hati Boleh dikotori?

”….dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaan-NYA), maka Allah mengilhamkan kpd jiwa itu jalan kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah org yg menyucikan jiwa itu dan sesungguhnya rugilah org yg mengotorinya” (Asy – Syam : 8-10)

Ciri –ciri Hati (qolbu)
-berubah – ubah / berbolak balik – hati selalu berubah – ubah, kadang naik dan kadang turun. Hati xtetap pada satu keadaan, kadang bisa selamat, sakit, bahkan mati. Itu semua bergantung kpd cara kita mengisi dan menghiasinya.

-ada 2 bhgian : central zone – Nurani (kebersihn, kebaikn jiwa dan fitrah suci manusia), sensitive zone – Bhgian luar nurani (dipengaruhi oleh unsur2 / input2 dr luar seperti nafsu, godaan syaitan, ilmu dan amal shaleh)

”Hati yg tempat bersemayamnya syaitan iaitu hati yg terdapat di dalamnya sifat-sifat keduniaan yg hina, kecintaan dan ketergantungan kpd dunia. Oleh kerana itu hati itu selalu penuh kesempitan, kegelapan, kematian, kegundahan (terhadap sesuatu yg ada), kesedihan (yg sudah berlalu) dan kekhawatiran (kerana sesuatu yg akan datang)” -Ibnu Jauzi-

 

6) Dimanakah kita?

Hati yg selamat (Qolbun Saliim)
– hidupnya penuh ketenteraman dan dzikir kpd Allah
– bebas drpd nafsu dan keinginan yg bertentangan dgn nurani
– mudah khusyu’ dan terjaga
– peka terhadap kesalahn, bahkn kesalahan kecil sekalipun
– rindu dan gemar beribadah
– utamakn hal bermanfaat dan sgt mnjaga dr hal yg sia-sia

Hati yg sakit (Qolbun Maridh)
– terdapat keimanan (cinta kpd Allah), tetapi juga cinta nafsu
– dalam hatinya brkumpul kecintaan, keimanan, keikhlasan dan tawakal kpd Allah sbg sumber kebaikan dan kehidupan, akan tetapi berkumpul juga pada hati ini sumber kehancuran, iaitu kecintaan dan ketamakan pada hawa nafsu.
– Kadang dekat dgn keselamatan dan kadang dekat dengan kehancuran
– Berpaling dr hal yg bermanfaat
– Cenderung kpd hal yg merugikan
– Mulai tidak peka terhadap kesalahan-kesalahan kecil

”…di dlm hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya, dan bagi mereka siksa yg pedih, disebabkan mereka berdusta” (Al – Baqarah : 10)

Hati yg mati (Qolbun Mayyit)
– selalu dikuasai hawa nafsu sehingga terhijab dr mengenal Allah.
– Mementingkn duniawi dan tidak mempedulikan keredhaan dan kemurkaan Tuhan
– Hawa nafsu telah menjdknnya buta dan tuli, bahkan mengikut semua ajakan syaitan yg sesat lg menyesatkan. Hawa nafsu menjd pemimpin dan pengendali dirinya
– Tidak peka terhadap kesalahan, bahkan kesalahan yg besar sekalipun
– Gemar melakukan dosa dan maksiat
– Cinta dunia
– Lalai dlm ibadah bahkan enggan melakukannya

”mereka itulah org-org yg dikunci mati hati mereka oleh Allah dan mengikuti hawa nafsu mereka” (Muhammad : 16)

Berusaha mencegah penyakit hati
– Tidak berlebihan dlm makan
– Tidak berlebihan dlm berbicara
– Tidak berlebihan dlm memandang
– Tidak berlebihan dlm pergaulan

”menggapai hidup bahagia dgn bening hati ”

”dunia ini umpama lautan yg luas, kita adlh kapal yg belayar dilautan yg telah byk kapal karam didlmnya… andai muatan kita adlh iman, dan layarnya adlh takwa, nescaya kita akn selamat dr karam dilautan hidup ini”

  1. Hasan
    Mac 14, 2010 at 10:06 pm

    Ass.wr.wb

    sy ingn brtnx tntg ht sy yg mt,sy sadar tp sprt t’ kuasa menceraiknx dgn nafsu dn maksiat sy,sy hrs gmn a’?,mksh..

    Ws.wr.wb

  2. Mac 15, 2010 at 2:08 am

    Assalamu’alaikum wr. wb.

    Pintu taubat selalu terbuka kapan pun sebelum ajal tiba, bahkan untuk dosa sebesar apa pun. Dalam al-Qur’an Allah bersabda, “Sesungguhnya Allah menyukai orang yang banyak bertobat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri” (al-Baqarah).

    Saudara bisa bertaubat dengan kembali ke jalan yang benar dan meninggalkan perbuatan maksiat itu serta berniat untuk tidak kembali melakukannya.

    Konsep berubah 3 M –
    Mulai dr diri sendiri,
    Mulai dr hal yg kecil,
    Mulai saat ini juga.

    5 ubat mententeramkn jiwa
    cinta al-quran,
    solat tahajut,
    brgabung / brshbt dgn org-org shaleh,
    banyak berpuasa,
    dzikir malam.

    Bersihkn hati 5 T –
    Tekad yg kuat,
    perbanyak taubat,
    hindarkn dr maksiat,
    tingkatkn taat,
    tebarkn manfaat.

  3. agus
    Mac 17, 2010 at 3:47 pm

    Assalamualaikum,

    Pembimbing yth,

    Kami mohon informasi tentang program Pesantren Kilat ( Trainning Camp )yang diadakan oleh MQ jelang musim liburan sekolah dalam waktu dekat ini, mengingat kami memiliki dua anak (lelaki dan perempuan) memasuki usia remaja.
    Kiranya kami dapat masukan atau kesipan tentang program tersebut.
    Terimkasih.

    Wassalamua’laikum
    Agus

    • Mac 18, 2010 at 3:23 pm

      w’salam wbt..
      Maaf ya saudara, sy warga Malaysia, Training Camp ni sy hadiri di negeri perak, Malaysia. Mungkin saudara bisa lawati blog ini dan mohon informasi dari mereka. http://www.cybermq.com

      (^^) terima kasih

  4. Azizah Noordin
    April 2, 2010 at 1:28 am

    Assalamualaikum,

    Saya berumur 45 tahun. Selain dari mengikuti nasihat didalam kolumi ini apa yang harus saya buat untuk hati saya sentiasa mempunyai ketetapan kepada Allah. Saya kadang ok beribadat bersungguh-sungguh tapi kadang2 tinggalkan. saya lakukan solat setiap hari tapi tidak mencukupi 5 waktu….kenapa syaitan selalu mempengaruhi saya dan kenapa saya ikutinya…. Tolong lah saya…saya tidak mahu meninggalkan dunia ini dalam kealpaan kerana ia amat merugikan.. Adakah doa2 agar saya ditetapkan keimanan ….dan kuat bersolat kepada Allah…

  5. April 2, 2010 at 11:11 am

    w’salam wbt..
    Alhamdulillah, kak azizah berusaha untuk membaiki diri…sebenarnya kita dijadikan oleh Allah adalah untuk beribadah kpdNYA.. Jd, setiap amal dan perbuatan kita seharian haruslah diniatkan krn Allah.. Oleh itu, perkara yg dilarang dan diharamkan oleh Allah tidak boleh dicampur adukkan didalam kehidupan kita.
    ——————————
    “Tidak Aku (ALLAH) jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah (mengabdikan diri) kepada KU ” (Surah Al-Zariyaat:56)
    ——————————
    HATI
    Hati mestilah dipupuk dengan niat2 yg suci, dihiasi dengan amalan yang mulia serta perbuatan yang diredhai Allah. Seperti yang tertulis ciri2 hati..

    ——————————
    Ciri –ciri Hati (qolbu)
    -berubah – ubah / berbolak balik – hati selalu berubah – ubah, kadang naik dan kadang turun. Hati xtetap pada satu keadaan, kadang bisa selamat, sakit, bahkan mati. Itu semua bergantung kpd cara kita mengisi dan menghiasinya.

    -ada 2 bhgian : central zone – Nurani (kebersihn, kebaikn jiwa dan fitrah suci manusia), sensitive zone – Bhgian luar nurani (dipengaruhi oleh unsur2 / input2 dr luar seperti nafsu, godaan syaitan, ilmu dan amal shaleh)

    ————————

    manusia mmg tidak akan terlepas dr godaan nafsu dan syaitan(nak tidur, malas dn sbgainya), tetapi KITA PERLU MENGAWAL DIRI kita drpada terpengaruh dengan unsur2 negatif tersebut. Ibadah wajib seperti solat 5kali sehari tidak boleh ditinggalkan dengan sengaja.

    Kita sebagai manusia biasa haruslah melawan kehendak nafsu kita. Beberapa tips yang praktikal:-

    1. Jadikan solat sebagai rutin harian kita seperti makan, mandi, kerja.. contoh rutin diri sy, solat subuh selepas mandi, pukul 6pg, solat zohor pkul 130ptg waktu rehat bekerja/lunch, waktu asar selepas balik kerja, pkul 5ptg. Maghrib 730mlm selepas makan malam. dan penutupnya insya 9mlm sebelum tidur. Jadi, sepanjang hari kita diberkati oleh Allah.

    2. Selalu membaca doa untuk menghindari syaitan.. seperti doa masuk ke tandas, doa makan, doa melihat cermin, doa menaiki kenderaan dll… Perlu jdkan doa sebagai shbt kita walau dimana kita berada..dan bacalah bismillah pd setiap perbuatan kita. Juga berdoa kepada Allah ta’ala agar Dia sentiasa memberikan kepada kita istiqomah hingga akhir hayat.(amalkan doa ini selepas solat)
    ——————————-
    Bahkan Ummu Salamah radhiyallahu ‘anha mengatakan bahwa doa yang paling sering dibaca oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam adalah doa,

    “Yaa muqollibal qulub tsabbit qolbi ‘ala diinik ”

    ertinya “Wahai Zat yang membolak-balikkan hati teguhkanlah hatiku di atas agama-Mu.” (HR. Tirmidzi, Ahmad, Hakim, dishahihkan oleh Adz Dzahabi, lihat pula Shahihul Jami’)
    ——————————–

    3. membaca al-Qur’an dengan menghayati dan merenungkannya.
    ——————————–
    Allah berfirman yang ertinya, “Katakanlah: ‘Ruhul Qudus (Jibril) menurunkan al-Qur‘an itu dari Robb-mu dengan benar, untuk meneguhkan (hati) orang-orang yang beriman, dan menjadi petunjuk serta kabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri (kepada Allah).” (QS. An Nahl [16]:102)
    ———————————

    4. Rajinkan diri hadiri ceramah agama atau surau dan masjid berdekatan untuk berkumpul dan bergaul di lingkungan orang-orang saleh. Hal ini sangat membantu seseorang untuk senantiasa istiqomah di jalan Allah ta’ala. Teman-teman yang saleh akan senantiasa mengingatkan kita untuk berbuat baik serta mengingatkan kita dari kekeliruan. Bahkan dalam al-Qur’an disebutkan bahwa hal yang sangat membantu meneguhkan keimanan para sahabat adalah keberadaan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, Allah berfirman yang ertinya,
    ———————————–
    “Bagaimana mungkin (tidak mungkin) kalian menjadi kafir, sedangkan ayat-ayat Allah dibacakan kepada kalian, dan Rosul-Nya pun berada di tengah-tengah kalian? Dan barang siapa yang berpegang teguh kepada (agama) Allah maka sesungguhnya dia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus.” (QS. Ali ‘Imran [3]:101)
    ———————————–

    Cubalah jauhkan diri kita drpd sering dilalaikan dengan hal-hal dunia.. bila kita merancang rutin harian hidup kita, insyaAllah, dipermudahkan NYA🙂

    Allah Ta’ala berfirman yang ertinya,

    “Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: “Robb kami ialah Allah”, kemudian mereka tetap beristiqomah, maka tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan mereka tiada (pula) berduka cita, mereka itulah penghuni-penghuni surga, mereka kekal di dalamnya; sebagai balasan atas apa yang telah mereka kerjakan (di dunia)” (QS. Al Ahqaaf [46]: 13-14)

  6. fia
    April 4, 2011 at 8:58 am

    Assalamuallaikum,

    pembimbing yang terhormat,

    saya ingin bertanya, apakah saya bisa curhat dan minta arahan via situs ini?
    kalo tidak bisa bisakah saya mendapatkan email untuk tanya jawab saya seputar agama?

    saya seorang mualaf sejak umur 17 thn, saya sangat butuh bimbingan karena terus terang saya tidak dapat pengarahan agama dari orang tua atau keluarga saya!

    dan sekarang saya sudah menikah dan saat ini saya sedang menghadapi banyak masalah! masalah orang tua dan masalah rumah tangga saya…

    saya sangat berharap bisa mendapat arahan….! terima kasih sebelumnya.

    wassalam.

  7. eddy suyitno
    Jun 19, 2011 at 4:44 am

    Assalamualikum wr wb,
    Perkenalkan saya berusia 58 thn, saya pensiunan swasta saya mau bertanya, mengapa sejak saya pensiun hingga hari ini selalu datang cobaan bertubi tubi yang kadang kadang sy tidak kuat menerima, cobaannya istri, anak, harta, usaha selalu gagal. Mohon nasihat ustadz apa yang harus saya lakukan, memohon pada Allah selalu sy lakukan setiap usai shalat. Kadang hati ini berfikir apakah ada dosa yang tak terampunkan oleh Allah atau ada sesuatu maksud dari Allah yang saya tidak tahu, mohon petunjuk ustadz.
    Wassalamualikum wr wb

    Salam
    Eddy

  8. sharifuddin
    Februari 12, 2012 at 3:08 am

    aLHAMDULILLAH, TERIMA KASIH DIATAS PERKONGSIAN, INSYAALLAH SAYA AKAN KEMBANGKAN DAN PANJANGKAN LAGI PERKONGSIAN INI DALAM BENTUK-BENTUK YANG BERBEZA. MOGA ALLAH MENGGANJARI SEMUA USAHA KITA SEBAGAI IBADAH.

  9. shanny
    April 6, 2012 at 11:57 pm

    Sy seorg istri yg sering kehilangan kendali diri dlm bersikap Terkadang menuntut suami diluar kemampuan suami.apa yg hars sy lakukan sy bahkan sering terjebak dlm clbk dg mantan pacar.tlg bantu saya

  10. muhammad zaffar ridho
    April 25, 2012 at 1:50 pm

    assalamu’alaikum… afwan mungkin para ikhwan muslim ada info progam training wirausaha muslim ato management qolbu. tolong saya di info kan..
    jazakumullah khair..

  11. muhammad zaffar ridho
    April 25, 2012 at 1:52 pm

    afwan klo ada info training wirausaha please call me at 081515853020 ato email rzaffar@ymail.com
    thanks..

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: