Rumah > Resepi Sedap > Resepi Sedap : Ayam bakar berempah / ayam panggang berempah

Resepi Sedap : Ayam bakar berempah / ayam panggang berempah

Assalamualaikum

Resepi ni sy cuba-cuba sbb baru2 ni beli pemanggang ajaib.. so, mcm2 resepi la try guna pemanggang ni… hihi
Alhamdulillah, sesuai dgn harganya yg beratus tu.. mmg puas hati la… hehe

Jadi, resepi ni la yang paling sedap la.. diantara semua resepi… sbb my family sgt2 suka.. kira setiap mggu mesti buat punye lah..hehe… ok, borak pnjg2 pulak.. back to the subject!

 

ayam panggang berempah

Ayam panggang / bakar berempah

Bahan-bahan

  • Ayam dipotong dan dibersihkan serta ditoskan lalu dilumur dgn sedikit garam dan kunyit (mcm nk goreng je ni? hehe..acah je)
  • Bahan2 perapan
  1. 4 bwg merah
  2. 4 bwg putih
  3. sedikit halia
  4. 5 tangkai cili kering (dibuang biji dan dilembutkn dgn air panas @ cili boh @ cili merah)
  5. 1 camca besar lada hitam
  6. 1 camca besar rempah ratus campuran (halba campur)
  7. 2 camca besar sos tiram
  8. 2 camca besar madu (optional)
  9. 2 camca besar gula
  10. 1 camca besar garam
  11. 4 camca besar kicap pekat manis
  12. 4 camca besar sos cili (nk pekat, tambah lagi lps blend)
  13. sedikit air supaya boleh blend sume ni

Cara-cara

  • masukkan semua bahan perapan di dalam mesin pengisar (blender) dan kisar sehingga puas hati…hehe.. sampai 80% halus… jgn halus smpai jd air plak…
  • kemudian, masukkan bahan perapan yg diblend td dlm ayam yg telah digaram kunyitkan.. perapkan ayam dan bahan tersebut selama yg mampu.. lagi lama lagi sedap.. (kalo lama sgt letak dlm peti ais yer…)
  • pastikan semua celah2 ayam kena bahan perap dia.. supaya ayam tu akan sedap sehingga menjilat jari.. :p
  • dah perap, susun dlm pemanggang ajaib bersama kuahnyer.. dan panggang sehingga 15 minit dgn api perlahan..
  • buka pemanggang dan ambil kuah yg dah mendidih tu… supaya ayam cepat kering.. kuah tu bulih buat kuah ayam panggang nanti…tutup semula dan tggu selama 5 minit.
  • bila ayam dah kering, alihkan ayam.. dan tutup api jika dah nampak sedikit hitam (hangit la tu.. kiki )
  • sedia dihidang…
  • opssss…bagi yg xde pemanggang ajaib, korang panggang mcm biasa je lah… pastu lebihan perapan korang masak mcm masak sambal ok… (masuk dlm periuk atau kuali, masak sehingga mendidih masak.. rs tgk.. sedap atau tak.. pastu pandai2 la…nk ejas… yg penting bila jd sos ayam bakar mesti sedap punye lah..hihi)
  • sedia dihidang….nyum nyum :p

 

 

 

About these ads
  1. Februari 20, 2012 at 6:30 am

    yg biasa aku bwt buh ketumbar, jintan putih n manis, blend all together..heee…klu nk wat banyak, elok ayam tu rebus dlu b4 dibakar..

  2. Mac 20, 2012 at 3:22 pm

    Salam, blog yang baik sekali..semoga Allah SWT memeberkati usaha tuan punya blog..amiin.
    Mamak Haji.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 39 other followers

%d bloggers like this: