Rumah > Isu Semasa, Perjalanan Hidup, Personaliti, Tazkirah, Teladan Hidup > Memahami sebuah tanggungjawab

Memahami sebuah tanggungjawab

Anda tentu selalu mendengar istilah TANGGUNGJAWAB, bukan? tanggungjawab
Makna dari istilah “tanggungjawab” adalah “siap menerima kewajipan atau tugas”.
Maksud tanggungjawab di atas semestinya sangat mudah untuk difahami oleh setiap orang. Tetapi jika kita diminta untuk melakukannya sesuai dengan definisi tanggungjawab tadi, maka seringkali masih merasa susah, merasa berat, bahkan ada orang yang merasa tidak sanggup jika diberikan kepadanya suatu tanggungjawab.
Kebanyakan orang mengelak bertanggungjawab, kerana jauh lebih mudah untuk “menghindari” tanggungjawab, daripada “menerima” tanggungjawab.
Banyak orang mengelak bertanggungjawab, kerana memang lebih mudah melarikan diri dari tanggungjawabnya, daripada berdiri dengan berani dan menyatakan dengan tegas bahawa, “Ini tanggungjawab saya!” Banyak orang yang sangat senang dengan melempar tanggungjawabnya ke bahu orang lain.
Oleh kerana itulah muncul satu peribahasa,
“lempar batu sembunyi tangan”.
Sebuah peribahasa yang bermaksud seseorang yang tidak berani bertanggungjawab atas perbuatannya sendiri, sehingga dia membiarkan orang lain menanggung beban tanggungjawabnya. Boleh juga diertikan sebagai seseorang yang lepas tanggungjawab, dan suka mencari “kambing hitam” untuk menyelamatkan dirinya sendiri dari perbuatannya yang merugikan orang lain.

Sebahagian orang, oleh kerana tidak dapat memahami maksud dari sebuah tanggungjawab; seringkali dalam kehidupannya sangat menyukai pembelaan diri dengan kata-kata, “Itu bukan salahku!”
Sudah terlalu banyak orang yang dengan sia-sia, menghabiskan waktunya untuk menghindari tanggungjawab dengan jalan menyalahkan orang lain, daripada mahu menerima tanggungjawab, dan dengan gagah berani menghadapi tantangan apapun di depannya.

Banyak kejadian di negara kita ini, yang disebabkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab, malah sering dimenangkan atau diberikan bantuan berlebihan oleh lingkungannya dengan sangat tidak masuk akal.
Sungguh sangat menyedihkan. Di masa kini, kita memiliki banyak orang yang mengelak bertanggung jawab; kerana mereka ini mendapatkan keuntungan dari sikapnya itu.

Dan gilanya, “lepas tanggungjawab” itu sering digalas oleh lingkungan dekatnya, teman-temannya, anak buahnya, atasannya, anak kandungnya, bahkan digalas oleh isteri atau suaminya. Anda boleh lihat, contohnya, amalan rasuah, dan penyelewengan. Sebahagian besar orang-orang di lingkungan dekatnya pasti terbeban, kerana mereka semua pasti dapat merasakan hasil-hasil dari amalan rasuah, dan penyelewengan itu.
Apakah dunia kita ini sudah dekat dengan hari kiamat?

Cubalah kita fahami, kalimat mulia berkaitan dengan tanggungjawab, di bawah ini:
“Setiap orang dari kamu adalah pemimpin, dan kamu bertanggungjawab atas kepimpinan itu”. (Hadith riwayat Shahih Bukhari – Muslim)

“Anda tidak boleh lari dari tanggungjawab hari esok dengan menghindarinya pada hari ini”. (Abraham Lincoln)

Semoga kita semua boleh memahami makna tanggungjawab yang sebenarnya dalam kehidupan ini.
About these ads
  1. Oktober 10, 2009 at 1:53 pm

    Bersembunyilah ke dalam lubang sekecil manapun.Larilah sejauh kutub selatan sekalipun.Tanggugjawab tetap ada & ia tetap teman setia anda :D

    Ubah mind setting; Sama2 di dalam membantu “contribute” sesuatu drp hanya pandai meng”condem”

    APA YANG PENTING… ;)

  2. ismubaton
    Mac 18, 2010 at 7:31 am

    Dinegeri yg ber adab ini, kesadaran untuk mempertanggung jawabkan perbuatan salah, hampir merupakan angan belaka, selagi masih ada kesempatan untuk mengelak, maka lebih baik dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.
    Pendapat seperti ini nyaris merupakan pedoman yang dianggab paling wibawa. Jika ada orang-orang yang mau melakukan tindakan kemanusiaan yang dianggab merupakan tanggung jawab moral sebagai mahkluk Allah, sering kali justru dipojokkan dengan birokrasi yang berlebihan.
    Ironis bukan !!? Benarlah apa yang disampaikan diatas. Terimakasih Wass W Wb.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 40 other followers

%d bloggers like this: