Rumah > Resepi Sedap > RESEPI SEDAP : Roti John

RESEPI SEDAP : Roti John

Assalamualaikum…hari ni saya outing dgn adik..shopping2..untuk buat kueh raya dan beli barang peribadi yg dah nak habis. hmm..dlm RM100 gak la habis..yela..nmpak itu murah..ini murah..itu sale..ini sale…beliii..haha.

Hari ni ingat nak buat burger je..sbb smlm nmpak dlm peti ais byk lg daging burger..so, sy pun beli la roti burger..tup tup..bukak peti ais..daging burger tinggal 4 keping je..waaa..ni mesti adik sy makan smlm…so, sy dah beli byk2 roti burger ni rs membazir je..huhu (pastu tetiba dpt idea yg menarik! ting!!!!) Haa..buat roti john je la..hehe

ROTI JOHN

(resepi ni diadaptasi dr resepi kt internet yg pernah sy baca + bahan saje menambah selera ikut otak sy =P)

Bahan-bahan

  • 15 roti burger / roti panjang kosong
  • 4 kpg daging burger
  • 5biji telur ayam
  • 1biji bawang besar (ikut selera masing2 nak @ xnak) dihiris nipis
  • lada (ikut selera masing2 nak @ xnak) ditumbuk halus / amik yg serbuk pon ok.
  • mentega/margerin
  • mayonis
  • kobis dihiris halus
  • lobak merah / carrot dihiris halus
  • sos cili

CARA-CARA membuatnya:-

  1. Rebus daging burger tadi sehingga masak, kemudian lenyek sehingga kecil dan masukkan telur. (sy malas nak lenyek..so, sy blender ja dgn 3biji telur~sket ja..ahaks ;p pastu 2biji lg masukkan lepas blender ) gaul rata. Masukkan bawang dan lada..gaul rata.
  2. Potong roti dan sapukan mentega diatasnya.
  3. panaskan kuali leper dan letak sedikit minyak supaya xmelekat.
  4. Letakkan daging yg telah siap digaul td keatas roti td dan telangkupkan atas kuali (maksudnya, daging td atas kuali, roti atas daging..paham kah? =D ) yg ni kne buat dgn pantas..supaya daging td xjatuh / tumpah. dah masak, angkat.
  5. Mayonis digaul rata dengan carrot dan kobis. Kemudian letak dalam roti yg dh masak tu..jgn lupa letak sos cili..
  6. Sedia dimkn =)

p/s: gambar tu nk tunjuk cara telangkup je..tp bkn yg sy punya..ni peniaga yg punya..sbb tu la kuali leper tu beso sgt..hehe

About these ads
  1. nas
    Ogos 27, 2010 at 4:52 am

    huhu besnye.. nak cber gak neh..

    ^_^

  2. jojo
    November 30, 2010 at 8:44 pm

    sedap lagi kalo guna daging kisar dan ratus rempah,bukan?

  3. April 8, 2011 at 1:17 pm

    saya tengok resipi roti john ni dan saya bua juga memang sedapppppppp

  4. su
    Julai 18, 2011 at 12:36 pm

    Salam…hari ni saya puasa…bila nak masak tadi tak tau nak masak ape..tp akhirnya masak ikan tauchu…tapi macam teringin sesuatu..tiba-tiba je teringat roti john…nak beli mahal..satu biji RM4..fikir-fikir nak wat sendiri je…ingat2 lupa ..sebab dulu masa hari kantin ada la berniaga roti john..ingat2 lupa…so buka la internet cari resepi…errm…nampaknya sedap le roti john saya ni..terima kasih atas resepi dan panduan… anak2 tertunggu2 nak wat roti john ni…tqvm

  5. nurfatinabila yaacob nurfatinabila
    Ogos 10, 2011 at 6:07 am

    cm ne nk wt roti???

  6. nurfatinabila yaacob nurfatinabila
    Ogos 10, 2011 at 6:12 am

    salam mcm ne nk wt roti?

  7. fizi
    Mac 13, 2012 at 4:06 pm

    pkai kuali burger an???

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 41 other followers

%d bloggers like this: