Rumah > Resepi Sedap > Resepi Sedap:Petua memasak nasi lemak dalam periuk elektrik

Resepi Sedap:Petua memasak nasi lemak dalam periuk elektrik

Resepi Sedap: Petua memasak nasi lemak dalam periuk elektrik

Salam, nasi lemak ni kegemaran sy, selalunya orang akn masak nasik lemak ni diatas dapur..dan kene slalu kacau supaya ia masak dgn elok (xberkerak/ xhangit dibawah/ xseparuh masak). Tapi, bagi sy yg busy memanjang ni..mals la nk tggu kat dapur je.. so masak nasi lemak ni dlm periuk elektrik.. tp masalahnye..nasi lemak ni xbrape jadi… jiran sy yg memahami mslh sy ni bg petua mcm ni…rendam beras yg nak buat nasik lemak tu semalaman…esok sekejap, pastu masak nasi lemak tu dlm periuk elektrik seperti biasa je.. hasilnye…wow! ia masak dgn elok lah…bestnye.. :D selamat menikmati nasi lemak periuk elektrik!!..hehe

 

About these ads
  1. Oktober 31, 2008 at 7:08 am

    kalo remdan sampai semalaman x kembang ke beras 2….

  2. November 3, 2008 at 1:28 am

    tq farah.. =) xperasan tulis cmtu..hehe
    betul, kalo rendam semalaman jd bedak sejuk la..hehe

  3. NNJ
    November 14, 2008 at 2:23 am

    Jadi boleh rendam nasi tu sekejap je before masukkan dlm periuk elektrik? sekejap tu berapa lama, boleh jelaskan asap?

    http://www.perekaweb.com

    http://www.bizkutraya.com

  4. November 14, 2008 at 7:13 am

    10-20 minit

  5. shidah
    Januari 27, 2009 at 12:53 am

    tak lembik ke nasi tu.nasi tu sebiji-sebiji tak?

  6. muheder
    Ogos 30, 2009 at 1:58 am

    nasilemak memang sedap di makan panas-panas.tambahan pula di makan bersama-sama keluarga…yeh

  7. September 9, 2009 at 5:56 am

    Banyak juga ye petua awak,bagus ler kepada yang nak buat nasi lemak secara digital
    ..yang penting rajin..jemput ler kerumah pakcik boleh kita kongsi petua..pakcik kat brunei..alamat..resepienak.blogspot.com..makasih kerana sudi berkawan..salam

    • Fauzi Jumat
      April 13, 2010 at 3:15 am

      Salam,

      Apa khabar, saya Fauzi dari W.P Labuan, saya ada melihat petikan msg Encik Awe dalam enternet/blog. Saya baru nak mencuba resepi nasi lemak ni. Harap-harap Encik Awe dapat membantu memberikan petua-petua atau cara-cara untuk membuat nasi lemak dengan lebih baik/sedap.

      Kalau tak keberatan, boleh tak minta h/p no. Encik Awe?

      Terimakasih
      Fauzi Jumat
      H/P : 014-2837699

  8. November 5, 2009 at 12:05 am

    santan mesti dididihkan seketika baru masukkan beras,cuba la

  9. November 16, 2009 at 2:53 pm

    ubuh minyak masak satu sudu lagi best

  10. mus
    Mac 9, 2010 at 1:41 pm

    bubuh myk bg tambah kn lgi kolestrol…slmt skt jantung…hheheheheeheh

  11. nizqa
    April 16, 2010 at 1:59 am

    nasi lemak kalu didihkan santan dulu memang sedap… beras 2 jgn le rendam lama-lama,, dalam 5 minit okay la..

  12. effa
    Jun 2, 2010 at 12:23 pm

    xperlu letak garam ker

  13. Eca
    Julai 26, 2010 at 7:28 am

    SEDAP NYEEERRR U ALLLLL”’

  14. angah
    September 22, 2010 at 2:20 am

    nasik lemak kalau termentah dlm periuk letrik, cepat2 letak atas api dapur. masak perlahan smpai masak, kalau gagal jugak, salin nasik dlm pengukus & kukus smpai masak. selamat mencuba.

  15. norimahsofea
    Oktober 29, 2010 at 12:26 pm

    masak guna kas kas pun wangi gak..letak bawang besar n sikit majerin supaya nasinya cantik dan sebijik sebijik…

  16. November 1, 2010 at 4:42 am

    KALO BELI KT KEDAI LAGI MUDAH KAN KAN KAN

  17. November 3, 2010 at 9:09 am

    hahahaahah komen atas ni (nafiaz) plg gempak! huhuuuhu

  18. shasha
    November 19, 2010 at 3:31 am

    selalu wat nasi lemak rendam beras semalaman..tapi sedap tu..x kembang..tapi lembut

  19. November 19, 2010 at 9:56 am

    dah cuba rendam dulu sekejap… bagus sekali..tq

  20. November 19, 2010 at 1:37 pm

    nafiaz, awk makan sorang2… buleh la beli kt kedai mkn sorg2.. kami masak nasik lemak seperiuk ni utk makan satu famili… kalo nk beli xlarat nk bayar la.. hehe ^_^
    ~nanti awk nk mkn sy belikan je la yer..hee

  21. Siti
    Disember 4, 2010 at 11:07 pm

    Salam.
    Tuan blog…bagus gak petua ni…sy antara pemasak nasi lemak dlm periuk letrik.
    Tak sempat la nak jerang atas dapur bagai.Jap lg nak buat nasi lemak ikut petua
    tuan rumah.
    *Buat cik norimah sofe: kas kas dah lama diharamkan,sbb ia mengandungi dadah dan membuat org ketagih. Biasa kedai mamak yg guna bahan ni.
    Tapi jangan tiru la. Haram.

  22. Siti Norazian Binti Talib
    Januari 31, 2011 at 2:37 am

    as salam, nak rendam beras tu sblm masak ngan santan ker air biasa? lagi satu beras aper yg sedap d pakai tuk masak nasi lemak tu?
    reply segera ya……

    • Februari 1, 2011 at 6:20 pm

      lepas basuh beras, tinggalkn dgn air biasa dulu selama 10 minit lebih kurang sementara menyediakn santan.. kemudian toskan air tadi dan masukkan santan.. sy guna beras paling murah je kak.. sebab keluarga kami pesawah di kampung. wassalam :) ~mungkin lain beras lain cara?..hmm

  23. sal
    Februari 22, 2011 at 6:12 am

    wah…pandai la kowang masak..itu baru bab nasik nyer..bab sambal bile nak bg…

  24. April 13, 2011 at 8:01 am

    saya masak slalu x jd tension tol

    • April 13, 2011 at 3:00 pm

      kalo ikut resepi ni jd x?
      selalunye jd cmne?

  25. April 25, 2011 at 4:15 am

    rendamkan beras smlman ok gak sb sya bniaga nasi lemak dpn rmh shari blh dpt sratus lbih.kdg yg org oder lg smpi 20bks.snang je sbnarnya.dlu sya pengemar nasi lemak sbab tulah ank2 suh msk je tk sngka letak dpn rmh 20bks habis laku.bgitulah strusnya smpi skg ni,dri suka jd penjual bejaya plak,

  26. bunge iena
    Mei 2, 2011 at 5:37 am

    nak kasi nasi lmak lembut ltak halia sbsar ibu jari kasi pkul ckit…try r…

  27. September 25, 2011 at 12:34 pm

    leh tahu macaman nak wat sotong goreng tepung

  28. hani
    Oktober 19, 2011 at 7:42 am

    salam kak… sy nie baru nk blajar2 jual basik lemak secara kecil2an. nk tanye… ada org ajar sy, masak nasik lemak nie bubuh serai. sy x penah bubuh serai…. ape pendapat akk??… or saper2 yg penah bubuh serai?..
    tq. :)

    • Fandy
      Mac 18, 2012 at 6:16 am

      Kalau tambah serai tu ialah supaya nasi nya wangi. Cubalah gerenti meliur pelanggan bau.

  29. Nora
    April 19, 2012 at 5:58 am

    Salam… Sy pown baru nk meniaga nasi lemak kecil2an.. Mcm hani.. Hehe.. Tgk kat tmpt sy pown ltk serai yg di titik.. Tu nasi lemak kukus la.. Kalo pakai periuk letrik, agak2 ok x???

  30. fatin bangi
    Mei 31, 2012 at 11:28 am

    nape ns lemak periuk elektrik saya berkerak??? x cantik…. tambahan plk tuk niaga,,,,,

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 41 other followers

%d bloggers like this: